Gå direkt till innehåll
SJ avslutade tredje kvartalet starkt

Pressmeddelande -

SJ avslutade tredje kvartalet starkt

Ett intensivt tågresande under september månad kompenserar till viss del för sommarens allt för låga punktlighet, inställda avgångar och höga nivåer på förseningsersättning. SJ lämnar ett kvartal med Trafikverkets omfattande underhållsarbeten och stora oplanerade störningar i infrastrukturen bakom sig.

- Årets septembermånad blev starkare än samma månad förra året. Efter en utmanande sommar har våra vardagsresenärer hittat tillbaka till tågresandet och den uppåtgående trenden med allt fler som väljer hållbart resande fortsätter, säger SJs vd Crister Fritzson.

Kvartalets rörelseresultat uppgick till 95 MSEK (167) och nettoomsättningen blev 1 848 MSEK (1 846).

- I SJ har vi en god beredskap för att hantera vår tågtrafik i samband med Trafikverkets planerade underhållsarbeten och vid akuta infrastrukturstörningar. Men sommarens situation med plötsliga spåravstängningar, enkelspårsdrift, bränder och solkurvor, framför allt i juli och augusti, gick utanför allt som kan betecknas som normalt och skapade mycket besvär för många av våra resenärer. Tillsammans i järnvägsbranschen behöver vi bli duktigare på att hantera så omfattande utmaningar, och Trafikverket har ett extra stort ansvar, säger Crister Fritzson.

Under tredje kvartalet uppgick punktligheten för SJs långdistanståg till 75 procent (83) och för SJs medeldistanståg till 88 procent (92). Under september återgick punktligheten till mer normala nivåer.

- Vi har engagerade medarbetare som har gjort stora insatser och hanterat situationer som har uppkommit, när våra förutsättningar för att skapa en punktlig resa förändrats, och de har gjort sitt allra bästa för våra resenärer. Våra medarbetares välbefinnande är en förutsättning för de miljontals resor vi levererat under kvartalet, och därför är det mycket glädjande att vår sjukfrånvaro sjunker, säger Crister Fritzson.


Utfall tredje kvartalet 2018:

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 848 MSEK (1 846)
  • Rörelseresultatet uppgick till 95 MSEK (167)
  • Kvartalets resultat uppgick till 73 MSEK (132)

För mer information, kontakta SJs presstjänst, 010-751 51 84

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.