Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Rekordmånga tar tåget

Tåget fortsätter att ta marknadsandelar. Under första halvåret 2006 ökade resandet med SJ 12 procent och resultatet efter finansiella poster blev 244 miljoner kronor (155). Tåget tar marknadsandelar från såväl bil och buss som flyg. Nästan 1,5 miljoner fler resenärer valde tåget jämfört med samma period förra året. Framförallt är det försäljningen av enkelbiljetter som har ökat, vilket innebär att SJ fått nya resenärer. De höga bensinpriserna kan ha bidragit liksom försöket med trängselskatten. En annan orsak kan vara inrikesflyget som under några år stärkte sin ställning men nu verkar ha kommit in i en svag utvecklingsfas. Nu satsar SJ ytterligare på den viktiga regionaltrafiken. Från mitten av november kommer det att bli möjligt att boka Just nu-biljetter på alla SJs avgångar, även de regionala, fram till avresa. Betydligt fler resenärer kommer med andra ord att få tillgång till de populära lågpris-biljetterna. – Vi tror att tåget har stora möjligheter att fortsätta plocka marknadsandelar. Med fler nya och renoverade tåg på spåren, ett attraktivare priserbjudande och kortare restider kan vi attrahera ännu fler nya resenärer, säger Jan Forsberg, vd för SJ. Den stora interna hälsosatsningen på ett friskare SJ som drog igång i början av året har redan börjat ge effekt. Sjukfrånvaron är nere på 7,8 procent, vilket är den lägsta siffran sedan bolagiseringen. Satsningen tillsammans med bland annat Försäkringskassan fortsätter under hösten. Utmaningarna inför framtiden ligger bland annat i att säkerställa en högre punktlighet. Punktligheten för alla SJs tåg blev under första halvåret 90 procent (92). Trängseln på spåren in och ut från Stockholm, Göteborg och Malmö är den främsta orsaken till förseningarna. Under första halvåret har det även varit en del inkörningsproblem med de nya dubbeldäckarna. – Vi satsar alla tillgängliga resurser på att få samtliga dubbeldäckare funktionsdugliga så snart som möjligt. Det omfattar även installationen av Internet ombord och utökade bagageutrymmen, säger Jan Forsberg. SJs Presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser över 70 000 personer med SJ och de har 1400 avgångar att välja bland. 3 200 medarbetare arbetar för att tågresan ska bli så bekväm som möjligt. Våra eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.