Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Rekordmånga företag väljer tåget

Allt fler företag tecknar avtal med SJ. Under 2007 ökade företagsförsäljningen med 140 miljoner kronor. Möjligheten att arbeta ombord och hänsyn till miljön är de främsta orsakerna.

Omsättningen för SJs företagsförsäljning ökade med drygt 11 procent 2007 jämfört med året innan. Just nu har SJ cirka 6000 företagskunder.

Idag är det allt viktigare för företagen att tjänsteresorna kan utnyttjas som arbetstid. Genom att välja tåget är det möjligt. Med Internetuppkoppling, mobiltäckning och eluttag har tågen förvandlats till rullande arbetsplatser.

- Kör man bil kan man inte använda datorn och flyger man så får man inte ringa, på tåget får och kan man båda delarna. Så enkelt är det, säger Nina Hornewall, SJs försäljningsdirektör.

Samtidigt har den senaste tidens miljödebatt fått företagen att tvingas se skriva nya miljö- och resepolicies, eftersom de gamla ofta saknar formuleringar om klimatpåverkan. För många företag är det resorna som påverkar företagens koldioxidutsläpp mest.

- När företagen tecknar avtal med SJ får de hjälp att kontrollera sin miljöpåverkan. Företagen får regelbundet en miljöredovisning, som visar hur mycket mindre de belastar miljön genom att välja tåget framför andra transportmedel, säger Nina Hornewall.

Främst är det små och medelstora företag som väljer att ta tåget. Ett exempel på ett större företag är Lindex som har avtal med SJ. Lindex skrev förra året in i sin resepolicy att tåg alltid ska väljas före flyg vid resor inom Sverige samt till Oslo och Köpenhamn.

- Vi har huvudkontoret i Göteborg men reser en hel del till Stockholm. Med arbetsplats på centralstationen i Göteborg och affärskontakter i centrala Stockholm är tåget det bästa alternativet. Vi sparar tid och minskar vår miljöpåverkan genom att inte behöva åka till och från flygplatser. Dessutom kan vi utnyttja hela resan till att arbeta, säger Kerstin Widman, resesamordnare på Lindex.

SJs Presstjänst 010-751 51 84

Varje dag reser närmare 100 000 resenärer med SJs tåg till runt 350 destinationer, från Malmö i söder till Storlien i norr. 2007 omsatte SJ 8,3 miljarder kronor. 3 500 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval - de uppfyller världens tuffaste miljökrav. Frekventa resenärer samlar förmåner och poäng som medlemmar i SJ Prio.

 

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.