Gå direkt till innehåll
Rekord för SJs försäljning av Interrailkort

Pressmeddelande -

Rekord för SJs försäljning av Interrailkort

SJs försäljning av interrailbiljetter gjorde ett ordentligt skutt i april. Försäljningen ökade med nästan 8 procent jämfört med rekordförsäljningen i april 2009.

– Miljömedvetande i kombination med stärkt kronkurs, som gör det billigare att turista i Europa, och en ny typ av Interrailkort lockar folk att välja tåget på utlandssemestern, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

Efter två års kraftig ökning av interrailresande svalnade intresset för utlandsresor när finanskrisen slog till i maj förra året. Totalt minskade interrailresandet med 14 procent 2009 och minskningen höll i sig även under årets tre första månader. Men i april vände SJs utlandsförsäljning med besked. Sänkt pris på Interrail, extra seniorrabatt i kombination med ökad framtidsoptimism och vulkanutbrottet på Island är några av anledningarna till att 8 procent fler Interrailkort såldes av SJ jämfört med rekordmånaden april förra året.

Interrail-kortet introducerades 1972 och sedan dess har miljoner européer utforskat Europa med tåg. Förra året såldes drygt 19 000 kort i Sverige, men SJ tror i år på en ökning minst i nivå med 2008 då 22 000 kort såldes. Inte minst för att ett nytt femtondagarskort införs.

– De senaste åren har allt fler över 26 år upptäckt de nya flexibla tågluffarkorten. Den nya seniorrabatten på 10 procent gör att vi räknar med ännu fler 60-plusresenärer, säger Nina Hornewall.

Miljömedvetenhet, avkopplande färdsätt och att anlända direkt till storstädernas hjärtan har fått allt fler att tågsemestra. Uppsvinget förstärktes av den nya typen av kort som introducerades 2007. De nya flexibla korten innebär att resenärerna själv väljer antal resdagar och länder i den kombination som passar bäst.

Två viktiga Interrailnyheter införs i år:

  • Ett nytt 15 dagars InterRail-kort för resa alla dagar under hela perioden.
  • Seniorerbjudandet ger alla över 60 år 10 procent rabatt på priserna för InterRail Global-korten.

Tack vare att kronkursen stärkts gentemot euron så sänker SJ priset på InterRail-kort generellt med drygt 5 procent. Månadskortet kostar i andra klass för ungdom från 1625 kronor, (tidigare 1745 kronor) och för vuxna över 26 år 2495 kronor ( tidigare 2695 kronor.). Biljetterna finns till försäljning i alla SJ Resebutiker eller via SJ Contact Center på telelefonnummer 0771–75 75 75.

Ladda gratis hem SJs resrutter ut i Europa som passar olika typer av resenärer, ungdomar, familjer och seniorer. Guiderna finns på www.sj.se/reseguider.

För mera information, SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Ämnen


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 500 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 230 stationer mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2009 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.