Pressmeddelande -
Ökat resande och ett fortsatt starkt resultat
Nio procent fler resenärer vilket motsvarar 900 000 fler resor och ett rekordresultat på 158 MSEK (124 MSEK) är facit efter första kvartalet.
– Vi har attraktiva priserbjudanden och erbjuder ett enkelt resande. Året har börjat på ett bra sätt och framtiden ser ljus ut för SJ, säger Jan Forsberg, VD.
SJ tar marknadsandelar på de långväga resorna, som Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö, vilka står för större delen av tillväxten. Beläggningen på dessa destinationer har ökat till cirka 70 procent samtidigt som kapaciteten på vissa avgångar i högtrafik har fördubblats genom sammankoppling av X 2000-tåg.
SJs nya prismodell där kundernas efterfrågan och val styr priset på resan, infördes i februari. Den nya modellen driver ökat resande, sänker priserna i lågtrafik och möjliggör att fler kan resa med tåget.
– Vår utgångspunkt är att alla som vill ta tåget ska kunna göra det, säger Jan Forsberg. Nu kan alla resenärer påverka priset på sin resa, utifrån sina egna krav och förväntningar.
SJ tror på fortsatt god ekonomisk tillväxt för tågresor under 2008 och därmed stabil och god lönsamhet.
Fakta om perioden januari – mars 2008
- Nettoomsättningen ökade till MSEK 2 124 (1 995).
- Resultat efter finansiella poster ökade till MSEK 158 (124).
- Resultat efter skatt ökade till MSEK 113 (88).
- Resandet med SJ AB ökade med 9 %.
SJs Presstjänst: 010-751 51 84
Varje dag reser närmare 110 000 resenärer med SJs tåg från cirka 220 stationer mellan Storlien och Berlin. 2007 omsatte SJ 8,3 miljarder kronor. 4 000 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav. Frekventa resenärer samlar förmåner och poäng som medlemmar i SJ Prio.