Gå direkt till innehåll
Ökad punktlighet och färre inställda SJ-tåg

Pressmeddelande -

Ökad punktlighet och färre inställda SJ-tåg

SJ investerade 900 miljoner i tågflottan förra året. 200 miljoner har dessutom satsats på vinterförbättringar.

Resultat: ökad punktlighet och färre inställda tåg. SJs andel av det totala antalet förseningar på järnvägen har dessutom sjunkit från en tredjedel till en femtedel.

Det visar färska siffror från SJ.

– För tre år sedan drabbades resenärerna hårt. Då bestämde vi oss för att satsa extra på vintertrafiken. Då kom sju av tio tåg i tid. Den här vintern kom nio av tio tåg i tid. Vi är inte framme, men vi har kommit en god bit på väg, säger SJs vd Crister Fritzson.

När det gäller inställda tåg har satsningen på vinterförberedelser och underhåll varit lyckad. SJ tvingades ställa in 17 procent av regionaltågen för tre år sedan. Den här vintern ställdes bara 4 procent in.

– Det totala antalet förseningar på järnvägen har minskat de senaste åren. Samtidigt har SJs andel minskat från en tredjedel till en femtedel, vilket visar att vi är på rätt väg, säger Crister Fritzson. 

SJ har fördubblat kapaciteten för avisning, förbättrat isolering i 400 tågvagnar, satt 20 nya snabbtåg i trafik, bemannat verkstäderna med extrapersonal och vinteranpassat tidtabellen.

– Vi har lyckats vända utvecklingen. Visserligen är punktligheten för årets vintermånader något sämre än förra året. Men då måste man komma ihåg att förra vintern var mild och snöfri, medan årets vinter var ovanligt snörik och kall. Snön låg kvar till bara för två veckor sedan. Jämfört med vintrarna för två och tre år sedan så visar vi upp betydligt bättre punktlighet, säger Crister Fritzson, vd SJ.

På helårsbasis har också punktligheten förbättrats. 2012 var punktligheten 91 procent för fjärrtåg jämfört med 2011 då den var 88 procent och motsvarande siffror för regionaltåg var 90 respektive 87 procent, en uppgång på tre procentenheter vardera.

När det gäller SJs förseningar 2012 så var SJ ansvarigt för 18 procent av dem. Resterande del berodde på väder, infrastrukturproblem eller andra tågoperatörer. Under mars månad var SJs direkta ansvar för de egna tågförseningarna 8 procent.

Vinterperiod

Punktlighet fjärr

Punktlighet reg

Inställda tåg fjärr

Inställda tåg reg

2012/2013

87 procent

86 procent

4 procent

4 procent

2011/2012

92 procent

89 procent

4 procent

3 procent

2010/2011

77 procent

77 procent

10 procent

8 procent

2009/2010

73 procent

73 procent

16 procent

17 procent

*Fjärr avser fjärrtåg   *Reg avser regionaltåg

För mer information, ring SJs Pressavdelning: 010-751 51 84


Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.