Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Nya tidtabeller

Nu är planeringen av SJs tågtrafik från och med sommaren och ett år framåt klar. SJ har under hösten och vintern, tillsammans med kommuner och trafikhuvudmän med fler, arbetat fram den tidtabell som kommer att gälla från och med den 12 juni. SJs målsättning har varit att inte förändra, om det inte är nödvändigt. Vi ska vara rädda om de kunder som valt att resa med tåg redan idag - det tar alltid tid att hitta nya resenärer. På sträckan mellan Uppsala och Stockholm genomförs förändringar i trafiken framförallt mitt på dagen. -Det känns bra att vi nu har ett givande samarbete med kommuner och trafikhuvudmän, säger Jan Kyrk, Regionansvarig, SJ AB. Vi har haft ett flertal planeringsmöten och känner att samtliga varit delaktiga i den process som lett fram de förändringar som nu genomförs. Under 2004 togs ett antal mycket lågt belagda avgångar i Mälardalen bort. Framförallt mitt på dagen och kvällar men också trafiken på lördagar och söndagar berördes. Undantaget var sträckan Stockholm – Uppsala, där det inte gjordes några större förändringar. Tanken bakom förändringarna var att få trafiken mer anpassad till efterfrågan. Resandet på de linjer som förändrats har inte minskat som en följd av dessa förändringar. Kunderna reser med andra avgångar och väljer fortfarande tåget som sitt sätt att resa. Det ekonomiska resultatet för ”Uppsalapendeln” är, trots att detta är en tung pendlarsträcka, negativt. Den genomsnittliga beläggningen på Uppsalapendelns tåg är lägre än för SJ totalt och dessutom mycket ojämn under dagen. Några avgångar som har färre resenärer tas därför bort. Eftersom det idag är en mycket tät trafik finns det alltid alternativa tåg att tillgå för resande Stockholm-Uppsala eller omvänt. För Knivsta och Märsta innebär det dock en minskning av utbudet. Även efter minskningen av trafiken kommer sträckan Uppsala-Stockholm ha ett utbud som klart överstiger andra sträckor i regionen. Utbudet i dagens tidtabell är ca 100 avgångar per dag , som man kan jämföra med t ex sträckan Stockholm-Västerås som! har 48. Från Stockholm Alternativ avgång vid direkt resa Stockholm - Uppsala Från Uppsala Alternativ avgång vid direkt resa Uppsala – Stockholm 09.40 09.30 (mot Gävle) 10.40 10.10* resp. 11.10* från Uppsala 10.40 10.10* resp. 11.10* mot Uppsala 11.40 11.55, från Gävle 11.40 11.30 mot Gävle 12.40 12.10* resp. 13.10* från Uppsala 12.40 12.10* resp. 13.10* mot Uppsala 13.40 13.10* resp. 14.10* från Uppsala 19.40 19.30 mot Gävle 19.40 19.10* resp. 20.10* från Uppsala * angör även Knivsta och Märsta Alternativen för Knivsta och Märsta är i ovanstående fall tåg som avgår 30 minuter tidigare alt. 30 minuter senare än borttaget tåg. Till exempel så har Knivsta idag en avgång mot Uppsala kl 11.08 och hänvisas till tåg med avgång 10.38 alternativt 11.38. SJ presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser över 70 000 människor med SJ. De har 1 400 avgångar att välja bland. Och vi har 3 300 medarbetare som gör allt för att det ska bli en trevlig resa. 2004 omsatte vi 5,7 miljarder kronor. Läs mer på www.sj.se.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.