Gå direkt till innehåll
Ny rapport: Studenterna väljer tåg framför bil och flyg

Pressmeddelande -

Ny rapport: Studenterna väljer tåg framför bil och flyg

Framtidens resenärer – studenterna – reser mer klimatsmart än svensken i allmänhet. Deras tågresande ökade med 26 procent första halvåret i år och betydligt fler väljer tåg framför flyg och bil. Det är några av slutsatserna i SJs rapport om studenternas resvanor, som bygger på en Sifo-undersökning och SJs statistik.

Tågresandet med SJ når rekordnivåer*, men studenternas resandetillväxt var betydligt större än genomsnittet. Under 2018 ökade studenternas tågresor med SJ med 22 procent och första halvåret i år fortsatte uppgången med 26 procent, jämfört med samma period i fjol.

Klimatdebatten har gett studentresandet en extra skjuts. De svenska studenterna är betydligt mer klimatsmarta än svenskarna i allmänhet. Tre av fyra studenter, 73 procent, tänker på miljön när de reser inom Sverige jämfört med 57 procent av svenskarna i gemen. Fler studenter väljer tåg framför flyg och bil, enligt SJs Sifo-undersökning:

*  50 procent av studenterna säger att de väljer tåg istället för flyg när så är möjligt, att jämföra med 37 procent i hela Sverige.

* 40 procent av studenterna väljer tåg istället för bil, att jämföra med rikssnittet på 27 procent.

- Att framtidens resenärer, studenterna, är klimatsmarta och reser allt mer med tåg är positivt och ställer även krav på framtiden. Vi kommer definitivt att behöva både fler tåg och spår för att möta efterfrågan när nästa generation kommer ut i arbetslivet och vill resa allt mer, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Förutom att studenterna väljer tåg av klimatskäl finns flera andra orsaker till studenternas ökade tågresande. De tycker att tåg är ett bekvämt och prisvärt sätt att resa – och kan använda tiden ombord till att plugga. Att studenternas biljettpriser hos SJ minskat med 34 procent sedan 2014 bidrar också till resandeökningen.

Kvinnor reser mer klimatsmart

Kvinnliga studenter väljer i större utsträckning än manliga studenter klimatsmarta transportsätt. Hälften av kvinnorna (53 procent) och 25 procent av männen väljer tåg framför bil när så är möjligt. 58 procent av kvinnorna och 41 procent av männen uppger att de väljer tåg framför flyg.

Mest populära linjen

De stora lärosätena lockar flest resenärer till tågen. Mest populära SJ-linjen bland studenter under första halvåret i år var Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg, följt av Stockholm-Malmö-Köpenhamn och Stockholm-Uppsala. Den linje där resandet ökade allra mest, 35 procent, var Stockholm-Sundsvall-Umeå.

Studenter är en viktig målgrupp för SJ. Nya idéer och tjänster testas före lansering av studenter, som åker tåg och ger sina synpunkter på produkterna. Dessutom samlar SJ ett par gånger per år cirka femton studenter till Student Advisory Board, för att lyssna på deras åsikter om tågresor.

- Studenternas åsikter är värdefulla för oss. De har bland annat bidragit till en av sommarens nyheter, tågluffarkortet för ungdomar och studenter, som nästa år kan komma att lanseras till fler målgrupper, säger Tobbe Lundell.

*Resandet med SJ ökade med 1,5 miljoner till rekordhöga 31,8 miljoner resor i fjol, en ökning med 5 procent. Första och andra kvartalet var resandeökningen 8 respektive 9 procent, jämfört med samma period i fjol.

Ett urval av tågtrender ur SJs rapport om studenters resande

Biljettpriserna för studenter sjunker

Priset är en viktig faktor när studenterna väljer transportsätt. Att biljettpriserna som studenterna under den senaste sexårsperioden betalat har sjunkit med 34 procent har bidragit till ett ökat resande.

Tisdag billigaste resdagen för studenter

Den som vill hitta billiga biljetter bör gå mot strömmen och resa då inte alla andra vill åka. Tisdag är den dag som är billigast att resa på i snitt för studenter följt av lördag, måndag och onsdag. För helgresenärer kan det finnas bra priser till exempel tidigt en fredag eller söndag morgon alternativt lördag morgon och måndag förmiddag.

Kungen mest populär

När SJ frågade studenterna vilken kändis de helst ville sitta bredvid kom kungen oväntat i topp. Han var inte ens med på listan över kändisar som svenskar i gemen ville sitta bredvid.

Fler vill plugga ombord

Många studenter vill använda tiden ombord till att plugga.62 procent av studenterna har ändrat sitt resande de senaste tre åren. Av dessa uppger 10 procent att de studerar mer ombord på tågen nu än tidigare.

Fler reser inom Sverige

62 procent av studenterna i undersökningen uppger att de förändrat sitt resande de senaste tre åren. Bland dessa uppger 31 procent att de reser mer inom Sverige. 

För fler trender, se SJs rapport om svenska studenters resvanor.

För mer information kontakta:

Tobbe Lundell, Presschef, SJ 010-751 8154, tobbe.lundell@sj.se

SJs presstjänst, 010-751 5184, press@sj.se


Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,9 miljarder SEK och har 4 600 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 140 000 personer att resa med någon av SJs 1 200 avgångar från 284 stationer. 

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.