Gå direkt till innehåll
Med den nya funktionen Anslutningsguiden blir det ännu enklare att välja och köpa anslutande lokaltrafik under tågresan
Med den nya funktionen Anslutningsguiden blir det ännu enklare att välja och köpa anslutande lokaltrafik under tågresan

Pressmeddelande -

​Nu blir det ännu enklare att resa kollektivt hela vägen

Med den nya funktionen Anslutningsguiden, som från och med den 20 april finns tillgänglig i SJs mobilapp, blir det överskådligt och enkelt för tågresenärer att välja och köpa en lokal, anslutande resa från tågets slutstation direkt i appen. Den digitala lokaltrafikbiljetten finns sedan i SJs app tillsammans med resenärens vanliga tåg- och pendlarbiljetter.

- Vi vet att många resenärer känner en viss osäkerhet över hur de ska ta sig vidare från stationen när de anländer med tåget. Funktionen Anslutningsguiden gör det enklare att resa kollektivt och enklare att förbereda sin ankomst till en station, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.

De färdmedel som omfattas av funktionen är buss, pendeltåg, spårvagn och tunnelbana, förutsatt att det finns på aktuell ort och i anslutning till stationen.

Anslutningsguiden omfattar alla stationer i Sverige som SJs tåg stannar vid, samt Oslo S station. Funktionen är en del av den långsiktiga satsning på digital utveckling som SJ gör i nära samverkan med sina kunder.

- Nu när vi lanserat en första version av Anslutningsguiden är nästa steg att fortsätta lyssna på synpunkter och förbättringsförslag från våra resenärer och fortsätta att förbättra funktionen. Som ett exempel jobbar vi redan med lösningar för kartor och vägbeskrivningar till kommande uppdateringar av appen, säger Jenny Gejke.

Kostnaden för lokalresor som köps via SJs app är densamma som vid köp i andra kanaler. I vissa fall förekommer en mindre bokningsavgift, vilken skiljer sig mellan olika trafikhuvudmän.

- Vi behöver underlätta för människor att resa från dörr till dörr utan bil. Den nya funktionen underlättar för den som vill resa kollektivt. Det ska vara lätt att göra rätt, säger klimatminister Isabella Lövin, som var den första som fick en demonstration av den nya funktionen.

De viktigaste funktionerna i Anslutningsguiden

  • Påminnelse i appen med information 20 minuter inför ankomst: "Du ankommer snart Stockholm C. Behöver du resa vidare med kollektivtrafik?".
  • Anslutningar med kollektivtrafik, anpassat efter aktuell resa med SJ.
  • Köpa biljett till lokaltrafiken som innebär att du inte behöver ladda ned flera olika appar för att resa med lokaltrafik i hela Sverige.

Aktuella anslutningar visas via Anslutningsguiden för den resenär som har en aktuell biljett.

För mer information, kontakta Jenny Gejke 010-751 54 55 eller SJ Press 010-751 51 84 

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat material

Relaterade nyheter