Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Nu är det ännu enklare att boka och planera tågresan via mobiltelefonen

I takt med att allt fler väljer tåget både för fritids- och affärsresor utvecklar SJ nya och förbättrade digitala tjänster som gör det ännu enklare att sköta reseplaneringen från dörr till dörr via mobiltelefonen.

SJs app nylanserades våren 2016 och möttes direkt av positivt gensvar från tågresenärerna. Nu har appen uppdaterats med en funktion som gör det möjligt för resenärer att boka om sin resa direkt i appen. Tidigare har det bara varit möjligt att göra på sj.se. En annan funktion som testas av resenärer just nu är en anslutningsguide som gör det enkelt att förbereda ankomsten till en station, för till exempel vidare färd med kollektivtrafik, hållplatser, butiker och service på stationen och liknande.

- Vi är ett företag som hela tiden vill ligga i framkant när det gäller kunderbjudandet. Den utveckling som sker görs i nära samarbete med SJs kunder som deltar aktivt med synpunkter under hela utvecklingsarbetet. Att alltid lyssna på kundernas önskemål och fånga deras behov är det som styr utvecklingen av våra digitala kanaler och det är viktigt att kunderna också känner det, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala kanaler.

SJ har också nyligen lanserat en chat på sj.se samt nu i januari också på Facebook (via Facebook Messenger) i syfte att göra det enklare för kunderna att få svar på vanliga frågor och hjälp med ärenden. Denna funktion har blivit mycket uppskattad av kunderna på kort tid.

- Med hjälp av digital teknik och förändrade beteenden skapar vi nya arbetssätt, nya tjänster och nya produkter som gör SJ fortsatt attraktivt och långsiktigt konkurrenskraftigt. Vi gör en strategisk satsning fram till 2022 med syfte att ta positionen som ett av Sveriges mest digitala företag, säger Jenny Gejke. 

Fakta om SJs app

SJs app har blivit väldigt populär hos användarna och biljettköp via appen har fördubblats på ett år. I dag görs 25% av biljettköpen via appen. Förbättringar görs dessutom hela tiden, några exempel på det är tillgänglighetsanpassning, engelsk version, bättre information under resan via funktionen Resläge, möjlighet att betala enkelt med Swish och hjälp att hitta rätt på plattformen. SJs app har vunnit Svenska Designpriset för sin design och användarvänlighet.

Fakta om sj.se

sj.se har över 100 000 besökare per dag och är Sveriges största resesajt.

Fakta om ombokning av resa och ombokningsbar biljett

SJs ombokningsbara biljett riktar sig främst till fritidsresenärer men nyttjas även av affärsresenärer. För att boka om sin resa i SJs digitala kanaler behöver resenären veta vart och när de vill resa. Skulle den nya resan vara billigare än den ursprungliga får resenären tillbaka mellanskillnaden i form av ett värdebevis. Värdebeviset kan sedan användas i vanliga köpflödet på sj.se (ej i appen). Om man vid ombokningstillfället inte vet detaljer kring sin framtida resa får man avboka den och nyttja det innestående värdet vid ett senare tillfälle. Detta gäller alla ombokningsbara biljetter.

Fakta om chatten

Under en månad väljer cirka 8 000 kunder att kontakta SJ via chatten på sj.se.

Öppettider: 06-22 vardagar, 06-22 under helger.

Fakta om Anslutningsguiden

Den nya funktionen Anslutningsguiden finns i SJs mobila testplattform, SJ Labs-appen, som kan laddas ned via App store eller Google Play. I SJ Labs-appen testas nya funktioner av SJ tillsammans med resenärerna. De viktigaste funktionerna i Anslutningsguiden:

  • Pushnotiser med information inför ankomst: "Du ankommer snart Stockholm Central. Behöver du resa vidare med kollektivtrafik? Klicka här…".
  • Pushnotiser inför byte av tåg: "Du ankommer snart Sundsvall C. Klicka här för stationsinfo och info om ditt byte…".
  • Anslutningar med kollektivtrafik, anpassat efter aktuell resa med SJ.
  • Köpa biljett till lokaltrafiken som innebär att du inte behöver ladda ned flera olika appar för att resa med lokaltrafik i hela Sverige.
  • Information om butiker och service på stationen, till exempel "Pressbyrån har öppet nu och stänger kl 21.00".
  • Möjlighet att ange adress för att få vägbeskrivning hela vägen (länkas vidare till Google Maps/Apple Maps).

Om testerna faller väl ut och resenärerna gillar anslutningsguiden är tanken att på sikt inkludera den i SJs officiella mobilapp.

För mer information kontakta:

Jenny Gejke, Ansvarig för SJs digitala kanaler, telefon 010-751 54 55
SJs presstjänst, telefon 010-751 51 84

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.