Gå direkt till innehåll
Movingo-biljetten blir opersonlig på riktigt

Pressmeddelande -

Movingo-biljetten blir opersonlig på riktigt

Nu blir det enklare att låna ut sin Movingo-biljett från en mobil enhet, som till exempel en mobiltelefon eller surfplatta, till en annan mobil enhet. Med några enkla knapptryck i SJs mobilapp kan biljetten flyttas till en annan enhet och användas med den enheten.

Ett av de främsta önskemålen från resenärer sedan Movingo lanserades som app-biljett har varit att den ska gå att flytta mellan olika mobila enheter. När det nu är möjligt innebär det att pendlandet i Mälardalen underlättas ytterligare och att Movingo-biljetten blir opersonlig på riktigt.

Biljetten kan lånas ut som mest varannan dag och då i minst 48 timmar. Efter att biljetten laddats ner till den nya enheten fungerar biljetten i 48 timmar, även om uppkopplingen förloras. Tillgången till internet kan variera under resor och systemet måste under dessa 48 timmar vara säker på att det bara finns en version av biljetten.

Biljetten skickas inte från en enhet, utan den hämtas från den nya enheten. Den som har den nya enheten måste känna till biljettens bokningsnummer och e-post eller mobilnummer.

Resenärer med SJs app har tidigare varit tvungna att vända sig till SJs kundtjänst för att få hjälp att flytta biljetten, vilket cirka 200 resenärer i månaden har gjort. I Movingos app har det tidigare varit möjligt att flytta biljetten till en annan enhet med Movingos app installerad.

Enklare att passera SLs spärrar

SL har nu monterat utrustning som kan läsa av app-biljetter i tunnelbanan, pendeltågen och på de allra flesta bussarna. Det innebär att SLs spärrar kan öppnas direkt med Movingo-biljetten. Det regionala resande i Mälardalen blir ännu enklare och mer flexibelt.

-Nu tar Movingo-biljetten dig verkligen från dörr till dörr. Att underlätta mobilitet och regionalt pendlande på det här viset är en förutsättning för att Mälardalen ska fortsätta växa och utvecklas, säger Christer Litzell, Affärschef för SJs trafik i Mälardalen.

Kontakt

Christer Litzell, Affärschef SJ

Tel 010-751 53 57

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,9 miljarder SEK och har 4 600 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 140 000 personer att resa med någon av SJs 1 200 avgångar från 284 stationer. 

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

Sommarresandet i Bergslagen ökar starkt

Sommarresandet i Bergslagen ökar starkt

Tågresandet i Bergslagen blir allt mer populärt. Mellan juni och augusti ökade resandet med Tåg i Bergslagen med hela 14 procent, jämfört med fjolåret. Samtidigt väljer allt fler resenärer att utnyttja Sommarkortet, som under sommaren ökade med tre procent.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.