Gå direkt till innehåll
Marie Rudolfsson blir ny direktör för Trafik & Service

Pressmeddelande -

Marie Rudolfsson blir ny direktör för Trafik & Service

SJ har rekryterat Marie Rudolfsson som direktör för Trafik & Service med start den 9 januari 2025.

Marie Rudolfsson kommer att leda division Trafik & Service, som omfattar mer än 2000 medarbetare, och ingå i SJ AB:s koncernledning. I rollen ingår att fortsätta det förbättringsarbete som pågår inom Trafik & Service, vilket bland annat omfattar arbetet med att skapa bättre scheman samt utveckla Skandinaviens bästa kundupplevelse i resebranschen.

– Det är glädjande att kunna välkomna Marie till SJ och till denna viktiga roll som chef för Trafik & Service. Hennes ansvarsområden inkluderar alla lokförare och ombordanställda, trafikledning samt trafik- och personalplanering. Funktioner som är helt avgörande för vår framgång, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

Marie Rudolfsson har relevanta erfarenheter av att utveckla kundupplevelsen, planering och säkerställande av operativ drift samt organisations- och ledarutveckling. Erfarenheter som kommer vara centrala i arbetet framåt. Hon har haft flera ledarroller i stora organisationer och kommer närmast från PostNord, där hon arbetat som affärsområdeschef Paket. Hon har tidigare haft flera befattningar inom Ica och Apoteket.

– Jag är väldigt glad över att få möjligheten att kliva på och vara en del av SJs fortsatta förändringsresa. Jag ser fram emot att få träffa alla medarbetare och kollegor, att få sätta mig in i verksamheten och tillsammans med dem utveckla kundupplevelsen och kundnöjdheten, stärka vår affär samtidigt som vi säkerställer och verkar för att förbättra vår arbetsmiljö, säger Marie Rudolfsson.

I samband med att Marie tillträder så börjar Lena Källström sin nya roll som vd för SJ Stockholmståg.

– Det känns riktigt bra att vi lyckats säkra en lösning som gör att alla pusselbitar nu faller på plats. Med Lena Källström som vd för SJ Stockholmståg, Marie Rudolfsson som ny chef för Trafik & service, Mats Almgren som ny chef för Upphandlad trafik och Sofie Struwe som ny chef för Kommersiell trafik, tillsammans med nuvarande medlemmar i koncernledningen är vi väl förberedda för de kommande så viktiga fem åren. Detta är en del av framtidssäkringen av SJ, säger Monica Lingegård.

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.