Gå direkt till innehåll
Mälardalstrafiks besked om den regionala tågtrafiken

Pressmeddelande -

Mälardalstrafiks besked om den regionala tågtrafiken

Idag beslutade Mälardalstrafik att tilldela den upphandlade tågtrafiken i Mälardalen till annan operatör från den 12 december 2021. SJ fokus blir då att fortsätta utveckla den kommersiella regionaltågstrafiken på de tre linjerna: Stockholm-Uppsala, Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle.

Den regionala tågtrafiken Mälartåg, som SJ kört på uppdrag av Mälardalstrafik, tilldelas annan operatör från den 12 december 2021. I upphandlingen lämnade SJ ett attraktivt och genomarbetat anbud utifrån lång erfarenhet och kunskap om vilka resurser som krävs för att köra trafiken. Tyvärr räckte det inte hela vägen fram.

SJ kommer även efter överlämningen av den upphandlade trafiken att fortsätta vara aktiv i Mälardalen. Inriktningen kommer att bli de tre kommersiella regionaltågslinjerna:

-Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg

-Stockholm-Uppsala

-Linköping-Stockholm-Gävle

-Vår ambition är att utveckla och utöka trafiken i Mälardalen genom köp av helt nya regionaltåg samtidigt som befintliga dubbeldäckare upprustas. Tillsammans med den trafik som Mälardalstrafik upphandlar kan vi gemensamt erbjuda pendlare och andra resenärer i Mälardalen bekväma och klimatsmarta tågresor, både inom regionen men även till och från Mälardalen, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Mälardalen är en expansiv region och SJ ser positivt på att vara med och utveckla pendlings- och fritidsresandet tillsammans med Mälardalstrafik. SJ kommer bland annat fördubbla antalet avgångar på linjen Linköping-Stockholm-Gävle från 2022.

Målsättningen är att fortsätta utveckla pendlingen i Mälardalen, så som SJ gjort under lång tid, till exempel genom att, på uppdrag av Mälardalstrafik, lanserat ett nytt biljettsystem, trafiksatt de nya dubbeldäckarna (ER1) och driftsatt den nya depån i Eskilstuna. Samarbetet med beställaren har varit gott.

Mer information

press@sj.se

010-751 51 84

Ämnen

Regioner


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.