Gå direkt till innehåll
Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

Pressmeddelande -

Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255), vilket är en ökning jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Ökade biljettintäkter samt nytillkomna och befintliga trafikavtal bidrog till det starka resultatet.

SJ-koncernen förbättrade sitt rörelseresultat i tredje kvartalet till 361 MSEK (255).

Det var främst intäkter från den kommersiella trafiken som skapade resultatförbättringen, men även nytillkomna och befintliga trafikavtal bidrog till förbättringen.

Totalt ökade resandet under kvartalet med 5 procent i SJs tåg, jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

-God lönsamhet är en förutsättning för att klara våra stora fordonsinvesteringar. Vi har idag åtta moderniserade X 2000 i trafik och det nionde tåget kommer att vara på plats före årsskiftet. I SJs investeringsprogram ingår även att om några år ställa en helt ny regionaltågsflotta och en ny snabbtågsflotta på spåren. Bara under 2024 kommer SJ att ha investerat närmare en miljard kronor i vår befintliga och nya tågflotta, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård, Koncernchef SJ.

SJ får inga subventioner eller statligt stöd för att bedriva sin verksamhet.

SJ AB:s Nöjd Kund-index ökade jämfört med kvartalet innan från 67 till 68. Motsvarande kvartal föregående år var Nöjd Kund-index 71.

Sedan den besvärliga vintern 2023/24 har SJ AB:s kunder blivit allt mer nöjda med sina resor. En av de viktigaste förutsättningarna för att Nöjd Kund-index ska fortsätta att förbättras är en robust och pålitlig tågtrafik. SJ har under våren och sommaren arbetat med ett 10-punktsprogram för bättre vintertrafik. Flera punkter i programmet är redan uppfyllda och resterande punkter är på god väg att bli klara. Viktiga delar i programmet är bland annat en mer vinteranpassad tidtabell, ökad verkstadskapacitet och fler fordon i reserv. Läs mer om 10-punktsprgrammet på sj.se.

SJ Norge är fortsatt under tredje kvartalet Norges mest uppskattade tågoperatör bland resenärerna. Särskilt medarbetare ombord och städning får höga betyg av resenärerna. Mätningarna utförs av Jernbanedirektoratet.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.