Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Kraftfull resultatförbättring för SJ

Det går allt bättre för SJ. Resultatet för årets första halvår bekräftar den stabila utvecklingen för reseföretaget med en vinst på 155 miljoner kronor varav 103 miljoner tjänades in under det andra kvartalet. SJ har på drygt två år gått från konkurshot till ett företag med en stabil lönsamhet. Resultatet för det första halvåret är det bästa sedan bolagiseringen 2001. SJ redovisar vinst i tolv månader i rad bortsett från januari i år då stormen Gudrun lamslog södra Sverige. Bakom denna förvandling ligger dels ett konsekvent arbete med att sänka kostnaderna, dels det offensiva arbetet med att öka SJs konkurrenskraft. - Det som är mest glädjande med den här rapporten är att det är det offensiva arbetet som ger effekt. Vi ser en tydlig trend mot att fler kunder i Mälardalen och Öresundsområdet väljer att åka med oss på bekostnad av bilen. Samtidigt upptäcker alltfler att vi är mycket konkurrenskraftiga i striden med lågprisflyget, säger SJs vd Jan Forsberg. Hittills i år har det offensiva arbetet bland annat inkluderat lansering av nya dubbeldäckartåg, upprustade X 2000, en ny enklare och mer lättanvänd webbplats och ny mat i 1 och 2 klass. Dessutom infördes lågprisbiljetten Just nu i 1 klass vilket har lett till att antalet sålda 1 klass biljetter ökat med 16 procent jämfört med samma period förra året. SJ säljer idag cirka 15 000 Just nu biljetter per dag i 2 klass, samt cirka 15 000 Just nu biljetter i 1 klass per vecka. SJs arbete med att förbättra punktligheten fortsätter att ge bra resultat. Under det första halvåret kom 92,1 procent av tågen i tid, vilket är mycket bra med tanke på effekterna av stormen i januari. I april nåddes en punktlighet på 95 procent för alla SJs tåg – den bästa siffran för en enskild månad sedan 1998. SJ lämnar tillsammans med Tågkompaniet ett anbud på pendeltågstrafiken i Stockholm under namnet Stockholmståg för att skapa ett starkt svenskt alternativ i konkurrenskonkurrens med ett antal utländska aktörer. SJ presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser över 70 000 människor med SJ. De har 1 400 avgångar att välja bland. Och vi har 3 300 medarbetare som gör allt för att det ska bli en trevlig resa. 2004 omsatte vi 5,7 miljarder kronor och gjorde en vinst på 190 miljoner kronor.Läs mer på www.sj.se.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.