Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Inställda tågavgångar i Mälardalen och Bergslagen

SJ ställer in enstaka avgångar i tågtrafiken i Mälardalen och Bergslagen från och med fredag och två veckor framåt. Orsaken är personalbrist som har uppstått i samband med inkörningen av ett nytt planeringssystem.

SJ har gått över till ett nytt planeringssystem som kommer att innebära bättre planering av tågtrafiken. I det nya systemet planeras tidtabell, trafik, personalens scheman och verkstadsproduktion.

- Vi brukar likna systembytet med ett hjärt- och lungbyte, och då kan man förstå att det inte går att genomföra ett sådant byte utan att det uppstår en del inkörningsproblem. Det är det vi har just nu, och det har lett till en del personalbrist som tvingar oss att ställa in enstaka avgångar, säger SJs presschef Tobbe Lundell.

SJ ställer in avgångar på ett sätt som gör att kundpåverkan blir så liten som möjligt. Framför allt är det viktigt att det är tydligt vilka avgångar som ställs in, och att det kommuniceras i god tid så att det enkelt går att planera sin resa. I de flesta fall finns det alternativa avgångar i närtid, eller andra alternativ som buss eller andra tågförbindelser. I vissa fall sätter SJ också in ersättningstrafik med buss.

- På totalen är det en väldigt liten del av SJs trafik som påverkas av detta och vi gör allt vi kan för att komma till rätta med de problem vi har. Samtidigt har vi full förståelse för att kunder drabbas och tvingas planera sin resa på ett annat sätt än tänkt, och det beklagar vi verkligen, säger Tobbe Lundell.

Det är viktigt att följa SJs trafikinformation på sj.se eller i SJs app där detaljerad information om varje avgång finns tillgänglig.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Mikael Grinbaum

Mikael Grinbaum

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.