Gå direkt till innehåll
Högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete

Pressmeddelande -

Högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete

Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat om 226 MSEK (132) för andra kvartalet.

Arbetet med underhåll av våra tåg har fortsatt med högt tempo för att åtgärda de skador som den stränga vintern vållade. Allt fler tåg har successivt tagits i trafik under kvartalet men SJs utbud har sammantaget varit något lägre än motsvarande period föregående år. Främst lägre utbud har medfört att resandet minskade med -2 procent jämfört med samma period föregående år. Beläggningsgraden var i nivå med samma kvartal föregående år. Med syfte att vara bättre rustade inför kommande vinter pågår även aktiviteter i enlighet med SJs 10-punktsprogram.

Under kvartalet lanserades även SJs nya kundservice- och bokningsplattform efter flera års intensivt arbete.

-Den nya kundservice- och bokningsplattformen ger oss helt andra möjligheter än vår gamla. Många har lagt mycket tid och tankekraft på att få den på plats och den stegvisa lanseringen gick helt enligt plan, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

SJ ansvarar sedan den 3 mars för drift och underhåll av pendeltågstrafiken i Stockholms län. Enligt den första utvärderingen av Storstockholms Lokaltrafik har tillförlitligheten förbättrats sedan SJ tog över ansvaret.

Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva nattågstrafiken Stockholm–Luleå/Narvik från den 15 december 2024. Avtalet är ett så kallat nödavtal och gäller i ett år, med möjlighet till ett års förlängning.

-Nattågstrafiken är betydelsefull för både arbetspendling och turism. Det är ett stort och viktigt åtagande att vi på SJ nu ska se till att svenska folket kan resa till och från norra Sverige och Narvik. SJ ingår bara avtal inom upphandlad trafik när vi är övertygade om att vi kan erbjuda en pålitlig trafik med nöjda medarbetare och kunder till en rimlig ekonomisk ersättning och med balanserad riskdelning mellan oss och beställaren, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

Utfall andra kvartalet 2024:

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 463 MSEK (2 651)
  • Rörelseresultatet uppgick till 226 MSEK (132)
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 0,83 ggr (0,77)
  • Avkastning på operativt kapital uppgick till 8,3 procent (3,7)

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.