Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Hela och rena Norrlandståg sedan SJ tog över

Förra sommaren tog SJ över trafiken med nattåg till och från övre Norrland. Nu har resenärerna gett sin dom: "Äntligen är tågen hela och rena." Trots konjunkturnedgång ökar resandet till och från Norrland med 10 procent i år.

- Det känns väldigt tillfredsställande. Vi tog över mitt i högsäsong och vårt mål var att erbjuda hela och rena vagnar och en bättre tidtabell. Nu har vi nått detta och nästa steg är att förbättra utbudet ombord, säger Björn Nilsson, vd för Norrlandståg.

Rikstrafiken har genomfört en kvalitetsundersökning bland Norrlandstågs resenärer där närmare 400 personer svarat på ett antal frågor. Kundnöjdheten har ökat avsevärt på drygt ett år.

- Hela järnvägsbranschen konkurrensutsätts nu och det är bra. Det märks inte minst på städsidan där vår nya underleverantör verkligen levererat. Jag vågar påstå att man idag kan gå barfota ombord utan att få grus under fötterna, säger Björn Nilsson.

En tidtabell bättre anpassad för resande till Stockholm var ett annat uttalat mål från SJs sida.

- Tidigare kom resenärerna till Stockholm klockan 07.00 och 11.00. Nu anländer våra två nattåg klockan 06.45 och 09.15 vilket ger resenärerna helt andra möjligheter att antingen delta i arbetsmöten eller få en heldag som turist i Stockholm. Vi har även startat direktlinje mellan Luleå och Umeå, säger Björn Nilsson.

Trots att Sverige är inne i en tung lågkonjunktur så ökar resandet med Norrlandståg. I somras sattes en extra avgång in under sju veckor. Det innebar resandeökningar med 30 procent och på helåret i år blir ökningen 10 procent.

- Det är rätt unikt med tanke på konjunkturen, säger Björn Nilsson.

Den största förbättringen upplever resenärerna på malmbanan mellan Luleå och Riksgränsen. Sedan SJ tog över har kundnöjdheten ökat från 77 till 87 procent och idag är bara 3 procent av resenärerna direkt missnöjda. För två år sedan svarade 13 procent att de var det.

Nu går SJ ett steg vidare och förbättrar även matutbudet på Norrlandstågen.

- Vi jobbar hårt med att förbättra kvalitén. Det kommer att bli ett mer spännande och varierande utbud framöver, säger Björn Nilsson.

För mera information, ring Björn Nilsson, vd Norrlandståg, tel 0705-93 87 18 SJs eller Ronnie Hörnvall, avtalschef Rikstrafiken, tel 070-316 76 15

SJs Pressavdelning, tel 010-751 51 84

Varje dag reser 115000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Ämnen

Regioner

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.