Gå direkt till innehåll
Halvvägs med wifi i SJs lokdragna personvagnar

Pressmeddelande -

Halvvägs med wifi i SJs lokdragna personvagnar

Resenärer i lokdragna personvagnar har nu god chans att hamna i en vagn med trådlös uppkoppling mot internet. Cirka hälften av de aktuella personvagnarna har nu wifi som är gratis för alla att använda.

Totalt ska 232 vagnar fördelade på 13 olika vagnsmodeller få wifi. Nu är hälften klara och runt årsskiftet beräknas alla vagnar vara utrustade. Om det finns wifi i vagnen är wifi-symbolen uppsatt på vagnens insida i de båda ändarna (se bild ovan).

- Att ha tillgång till snabbt internet är ett av tågets stora konkurrensfördelar oavsett om det används för jobb eller nöje. Vi vet att allt fler vill vara uppkopplade under resan och att det är viktigt för våra resenärer, säger Jakob Åhgren Thörnblad, ansvarig för kunderbjudanden på SJ..

I takt med utrullningen har användningen ökat snabbt. I nuläget har SJ 52 000 wifi-användare varje månad på de lokdragna personvagnarna och mångdubbelt fler i snabbtågen som haft gratis wifi sedan länge. Kapacitetsbegränsningen per resenär för full hastighet är 200 mb, men tre av fyra användare når inte upp till den kvoten. Den som når kapacitetsbegränsningen kan fortsätta att surfa men då till lägre hastighet.

Wifi i lokdragna personvagnar skiljer sig från wifi i SJs övriga tåg genom att varje vagn har ett eget unikt wifi-nät som är detsamma som vagnens individuella nummer. Numret finns på dörren i vestibulen mellan vagnarna.

- Många av våra personvagnar används på sträckor med mycket pendelresande. I takt med utrullningen har användningen därför ökat snabbt vilket är roligt. Utöver modern utrustning ombord på SJs tåg, arbetar vi tillsammans med mobiloperatörerna för en fortsatt utbyggnad av internetkapaciteten längs den svenska järnvägen, säger Jakob Åhgren Thörnblad.

De lokdragna personvagnarna trafikerar följande sträckor:

  • Stockholm – Östersund – Åre
  • Stockholm – Mora/Falun
  • Stockholm – Västerås – Örebro
  • Stockholm – Eskilstuna – Örebro
  • Stockholm – Göteborg
  • Stockholm – Katrineholm – Hallsberg
  • Stockholm – Nyköping – Norrköping
  • Stockholm – Malmö
  • Stockholm – Uppsala
  • Göteborg – Kalmar
  • Göteborg – Halden

För mer information

Jakob Åhgren Thörnblad, Ansvarig Kunderbjudande, tel: 010-751 62 08

SJ presstjänst, tel 010-751 51 84, mail press@sj.se

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

Wi-Fi ombord på Tåg i Bergslagen

Wi-Fi ombord på Tåg i Bergslagen

Mot slutet av sommaren kommer tågresenärerna i Bergslagen kunna surfa ombord på tåget. Detta står klart efter att Tåg i Bergslagen beslutat att installera Wi-Fi ombord.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.