Gå direkt till innehåll
Första bokningsbara Nya X 2000 avgår från Göteborg onsdag morgon

Pressmeddelande -

Första bokningsbara Nya X 2000 avgår från Göteborg onsdag morgon

På jungfruturen från Stockholm befann sig ett antal inbjudna gäster. Avgången med Nya X 2000 från Göteborg onsdag morgon blir den första avgången som går att boka. Resenären på det tidiga morgonavgången, kl 05.44, kommer att möta ett helt nytt tåg innanför stålchassit som tillsammans med korglutningen är det enda som sparats från det nuvarande tåget.

För resenären blir den största förändringen den nya stolen som i kombination med det nya, stadigare brickbordet förbättrar möjligheterna att arbete ombord, men den som vill kan med fördel bara luta sig tillbaka och koppla av. På denna tidiga morgonavgång kanske det passar att ställa in stolen så bekvämt som möjligt med den elektroniska styrningen.

Resenären kommer också att märka en modern ljussättning, mer funktionella toaletter och rullstolsplatser samt en helt ny bistro med utökade möjligheter att erbjuda ett variationsrikt utbud.

- Varje morgon, måndag-fredag, kommer en tidig morgonavgång från Göteborg trafikeras med Nya X 2000. Det är bara att gratulera göteborgarna till ett bekvämare sätt att nå Stockholm. Lika trevlig blir förstås avgångarna till Göteborg som sker på eftermiddagarna från Stockholm, säger Mats Almgren, direktör kommersiell trafik på SJ

    Nya X 2000 har ett förbättrat 5G-baserat wifi-system och nya radiotransparenta fönster som underlättar dataöverföringen och därmed förbättrar uppkopplingen. Informationssystem, platsnummer på säten och utrymmen som toaletter, vestibuler, rullstolsplatser och bistro har utformats i samarbete med representanter för olika funktionshinderorganisationer.

    All teknik som styrsystem, bromsar och kommunikationssystem har bytts ut och komforten har höjts avsevärt genom att all inredning blivit ny. Förutom stålchassit har också korglutningen behållits för att X 2000 fortsatt ska kunna ta sig snabbt framåt på den bitvis kurviga svenska järnvägen.

    Många av de tekniska systemen har dubblerats för att avsevärt minska risken för stoppande fel. Tåget står också hela tiden i kontakt med SJs depåer. Med hjälp av den data tåget lämnar ifrån sig kan underhåll och service genomföras effektivare.

    Ombyggnadsprojektet har gjorts mer hållbart genom att stålchassit återanvänds. På så sätt sparas tusentals ton stål. På liknande sätt har stora mängder lackfärg sparats då det rostfria stålet polerats i stället för att målas.

    I början av 2022 kommer ännu ett upprustat tåg ut i trafik Göteborg-Stockholm. Så småningom, varefter fler tåg blir färdiga, kommer de även att trafikera Stockholm-Malmö.

    Ämnen


    SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

    Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

    Presskontakt

    SJ Kundservice

    SJ Kundservice

    Presskontakt www.sj.se/kontakt
    SJs pressavdelning (enbart för journalister)

    SJs pressavdelning (enbart för journalister)

    Presskontakt 010-751 51 84
    Tobbe Lundell

    Tobbe Lundell

    Presskontakt Presschef 010-751 51 84
    Anton Almqvist-Källén

    Anton Almqvist-Källén

    Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
    Mikael Grinbaum

    Mikael Grinbaum

    Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
    Jernhusens huvudkontor växel

    Jernhusens huvudkontor växel

    Presskontakt 08-410 626 00
    Trafikverkets presstjänst

    Trafikverkets presstjänst

    Presskontakt 0771-31 15 00

    Relaterat material

    SJ för människor närmare varandra, varje dag

    SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
    Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.