Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Försäljningsframgångar för Interrailkortet i sommar

Interrail gjorde succé i sommar. Många svenskar valde att åka tåg i Europa.
SJ sålde mer än dubbelt så många Interrailkort jämfört med året före.

På 1970- och 1980-talet tågluffade miljoner européer med Interrailkortet runt i Europa. Lågprisflyg, prishöjningar och försämrade villkor gjorde att försäljningen av Interrailkortet minskade. Men större miljömedvetenhet och det nya enklare Interrailkortet, utan zonindelning, har gjort att trenden i sommar har vänt. Det visar SJs nya försäljningssiffror.

- Från april till och med augusti såldes 115 procent fler än året före. Under juli månad ökade försäljningen med 175 procent, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör.

De europeiska järnvägsbolagen tog inför sommarsäsongen fram ett nytt och mer flexibelt Interrailerbjudande för både ungdomar och vuxna. Med det nya kortet kan man välja antal resdagar och länder i den kombination som passar bäst.

Som exempel kan en ungdom, upp till 26 år, välja att resa i 30 olika länder i Europa under 22 dagar med tio resdagar för 2 200 kronor. Det är faktiskt nästan exakt vad Interrailkortet kostade när det introducerades för 35 år sedan, om man räknar med inflationen.

- Det är roligt att vi med det nya Interrailkortet lyckats öka intresset för att upptäcka Europa med tåg. Det är inte bara ett fantastiskt sätt att resa, det är också det mest miljövänliga sättet, säger Nina Hornewall.

SJs försäljning av Interrailkort, sommaren 2007

Månad Förändring sedan 2006
April: + 150 procent
Maj: + 80 procent
Juni: + 83 procent
Juli: + 175 procent
Augusti: + 150 procent

Totalt perioden: + 115 procent
(10237 stycken sålda kort under april - augusti 2007 mot 4746 kort samma period 2006.)

SJs Presstjänst 010-751 51 84

Varje dag reser närmare 100 000 resenärer med SJs tåg till runt 350 destinationer, från Malmö i söder till Storlien i norr. 2006 omsatte SJ AB 6,9 miljarder kronor. 3 500 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval - de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

 

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.