Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Fler fjärrtåg i tid efter Citybanans öppnande

Sex månader efter öppningen av pendeltågstunneln Citybanan i Stockholm är effekterna tydliga även för fjärrtågen. För SJ har antalet händelser som påverkat punktligheten på Stockholm Central minskat med 40 procent.

Sedan pendeltågstunneln Citybanan öppnade den 10 juli förra året är det betydligt färre störningar i både den nationella och regionala tågtrafiken än tidigare. Såväl punktlighet som täthet inom tågtrafiken har förbättrats, visar statistik från SJ.

-  Trängseln på spåren runt Stockholm har minskat betydligt tack vare Citybanan. För oss innebär tunneln en förbättrad punktlighet, både för ankommande och avgående tåg, säger Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ.

Antalet störningstimmar har minskat med 25 procent senaste halvåret. Det är helt enkelt betydligt fler resenärer som kommer fram i tid.

-  Vi ser att störningar på mellan fem och tio minuter sjunkit mest, vilket är ett tydligt tecken på att trafiken blivit mer stabil, säger Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ.

Det var den 10 juli förra året som den en sex kilometer långa tågtunneln för pendeltåg mellan Tomteboda och Stockholm Södra öppnade. Den innebar fördubblad spårkapacitet samt att pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg och godståg nu slipper att samsas på två spår. Speciellt mellan Stockholm Central och Stockholm Södra var trängseln stor innan öppningen av Citybanan.

För mer information kontakta

Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ, britt-marie.olsson@sj.se, 010-751 58 20

Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsstrateg SJ, karin.starkmanahlstedt@sj.se, 010-751 51 86

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt 0771-757575
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.