Gå direkt till innehåll
Ett år med snabbtåg:  Kraftig ökning av resandet Stockholm – Oslo

Pressmeddelande -

Ett år med snabbtåg: Kraftig ökning av resandet Stockholm – Oslo

Den 10 augusti 2016 är det ett år sedan SJ började trafikera Stockholm-Oslo med snabbtåget X 2000. Resandet på sträckan har under denna tid ökat med 39 procent. 

Sveriges populäraste snabbtåg har nu även blivit Norges. Det står klart när SJ firar ett år sedan introduceringen av X 2000 mellan Stockholm och Oslo. Resandet på sträckan har gått upp med 39 procent (från trafikstart till 31 maj 2016). För delsträckan Karlstad-Oslo har resandet gått upp med 76 procent under samma period.

– Det är otroligt roligt att se vilken succé X 2000 blivit på sträckan Stockholm-Oslo. Nu ser vi fram emot att öka antalet avgångar, från tre dagliga till fem till nästa år, säger Crister Fritzson, SJs VD.

Bakom den kraftiga resandeökningen står en rad faktorer som gjort att allt fler resenärer väljer tåget, istället för bilen eller flyget.

– Vi ser att många resenärer uppskattar den förkortade restiden mellan städerna. Framgången ligger i att resan är obruten och att du som resenär kan nyttja tiden ombord bättre genom att till exempel vila, äta något gott från vår KRAV-märkta bistro eller arbeta, berättar Petter Essén, affärschef på SJ för linjen Stockholm-Oslo.

För norska resenärer innebar introduktionen av X 2000, inte bara det snabbaste sättet att ta sig från Oslo till Stockholm med tåg, utan även det snabbaste och bekvämaste sättet att resa Kongsvinger-Oslo. En delsträcka som SJ började trafikera tidigare i år.

– Kunderna har uttryckt sig positivt om upplevelsen ombord och vi ser en stark resandeutveckling sedan vi introducerade våra X 2000-tåg Oslo-Stockholm. Även Samferdselsdepartementet har varit positiva till den här förbättringen för resandet mellan våra huvudstäder, säger Petter Essén.

Resandeökningen mellan huvudstäderna visar att det finns en stor efterfrågan på ett klimatsmart alternativ. De dagliga avgångarna underlättar även för arbetspendling och affärsresor mellan Sverige och Norge.

– Vi fortsätter att förbättra för våra resenärer genom att erbjuda kortare restid och fler dagliga avgångar med våra snabba X 2000-tåg. Den viktiga affärsförbindelsen mellan Sverige och Norge ska även i fortsättningen vara ett miljöriktigt alternativ som står sig konkurrenskraftigt mot flyget, säger Crister Fritzson.

För mer information, vänligen kontakta SJs pressavdelning på 010-751 51 84 eller press@sj.se

Ämnen

Taggar


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Mikael Grinbaum

Mikael Grinbaum

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.