Gå direkt till innehåll
En kopp kaffe gör tågresan Uppsala-Stockholm ännu bättre

Pressmeddelande -

En kopp kaffe gör tågresan Uppsala-Stockholm ännu bättre

För att öka reseupplevelsen på tåg utan bistro har SJ testat att erbjuda en fri kopp kaffe till den som reser mellan Uppsala och Stockholm på SJ månadsbiljett i 1 klass eller på en enkelbiljett i 1 klass. Resenärernas gensvar har varit så starkt att testet nu blir permanent.

Under början av året provade SJ att inkludera en kopp kaffe, te eller choklad i biljettpriset för resenärer på SJ regionaltåg och IC-tåg med SJ månadsbiljett eller enkelbiljett i 1 klass på sträckan Uppsala-Stockholm. För resenärer med månadsbiljett 1 klass ingick två koppar kaffe per dag och för resenärer med enkelbiljett i 1 klass en kopp.

Gensvaret lät inte vänta på sig. En fri kopp kaffe blev så populärt att SJ nu beslutat sig för att införa det permanent.

-SJ arbetar ständigt för att hitta förbättringar och förenklingar för våra resenärer. Det är glädjande att en kopp kaffe kan betyda så mycket för upplevelsen ombord, berättar Klara Sjölén, produkt- och konceptansvarig för SJs regionaltåg.

Den som har en biljett där en kopp kaffe ingår får innan resan ett sms med en QR-värdekod som kan lösas in mot en kopp kaffe, te eller choklad i alla Pressbyråns butiker i Stockholm eller Uppsala. Resenär med månadskort får värdekoden kvällen innan perioden börjar och resenär som har en enkelbiljett får värdekoden samma dag som resan sker.

För att systemet ska hinna skicka ut en värdekod och resenären ska hinna hämta sitt kaffe på Pressbyrån behöver enkelbiljetter köpas minst en timme innan avgång. Att sänka tidsgränsen är en teknisk fråga som SJ arbetar med. Ambitionen är att erbjudandet även ska gälla biljetter som köps närmare avgång än en timme.

Erbjudandet gäller på alla SJs regionaltåg och IC-tåg mellan Uppsala och Stockholm i båda riktningarna. Erbjudandet finns ej på de mellanliggande stationerna.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.