Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Bokslutskommuniké 2011: SJs resultat kraftigt stärkt under fjärde kvartalet

Trots ett försämrat resultat för helåret 2011 innebar fjärde kvartalet en kraftig resultatförbättring för SJ. Resultatet före skatt uppgick då till MSEK 230 (17), vilket gör det till ett av de bästa fjärdekvartalen någonsin.

– 2011 innebar tyvärr en tuff start på året både för SJs resenärer och medarbetare. Den stränga vintern fick också stor negativ påverkan på helårsresultat och försäljningen minskade med 8 procent. SJs punktlighet för hela 2011 visar på en positiv utveckling, framför allt under senare delen av året. Förberedelser inför vintern med en anpassad tidtabell och ökade marginaler har förbättrat vår leveransförmåga. Fjärrtågens punktlighet ökade från 85 procent 2010 till 88 procent 2011, säger Jan Forsberg SJs VD, och fortsätter:

 

– Att tågen skall komma och gå på tid är avgörande. Det är den enskilt viktigaste frågan i vårt kvalitetsarbete. Även om punktligheten förbättrades under 2011 är vår målsättning att nå 95 procents punktlighet för all vår trafik.

 

I dag sätts SJs nya snabbtåg SJ 3000 i trafik och premiärturerna går mellan Stockholm och Sundsvall med invigning på båda orterna. SJ 3000 ersätter i första hand de dubbeldäckare som har trafikerat sträckan, men sätts även in i stället för SJ 2000 på vissa avgångar. Det blir tre avgångar i varje riktning mellan de båda städerna på vardagar.

 

Helåret januari-december

 

Koncernens nettoomsättning uppgick till MSEK 8 038 (8 627)

Koncernens resultat före skatt uppgick till MSEK 38 (406)

Koncernens resultat uppgick till MSEK 36 (294)

Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK 9 (73)

Soliditeten för koncernen uppgick till 49,6 % (48,4)

Avkastning på eget kapital för koncernen uppgick till 0,8 % (6,7)

 

Kvartalet oktober-december

 

Koncernens nettoomsättning uppgick till MSEK 2 199 (2 262)

Koncernens resultat före skatt uppgick till MSEK 230 (17)

Koncernens resultat uppgick till MSEK 177 (7)

Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK 44 (2)

 

För ytterligare information, ring SJs Pressavdelning: 010-751 51 84

Ämnen


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. Drygt 4 000 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 600 avgångar och trafikerar 160 stationer, varav ett tiotal utomlands, mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2011 omsatte SJ 8 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.