Gå direkt till innehåll
120 000 nya affärsresenärer till SJ

Pressmeddelande -

120 000 nya affärsresenärer till SJ

Sedan årsskiftet har antalet affärsresenärer hos SJ ökat med drygt 120 000. Det är en ökning med åtta procent i jämförelse med samma period förra året. Större miljöfokus hos affärsresenärerna och möjlighet att arbeta under resan är anledningar som SJ ser till att allt fler väljer tåget.

– Trenden att allt fler väljer tåget i tjänsten är tydligt. Inte minst märker vi att allt fler företag uppmuntrar sina anställda att ta det miljöriktiga tåget där man med god komfort kan arbeta ombord, säger Anders Ekblom, chef för SJs Key Account Management.

Hittills i år har drygt 1,5 miljoner affärsresor gjorts på något av SJs tåg, en ökning med åtta procent. Under maj var ökningen än större och passerade 14 procent.
– Den positiva trenden inleddes redan förra sommaren. Sedan dess har antalet affärsresor vuxit månad för månad, säger Anders Ekblom.

Störst är tillväxten på storstadslinjerna, inte minst Göteborg-Stockholm, Malmö-Stockholm och Göteborg-Malmö där snabbtågen dominerar. De enskilt största ökningarna i år står dock sträckorna Nässjö-Lund och Malmö-Nässjö för.
– Vi ser det som ett tecken på att fler väljer att ställa bilen, framför allt på de medellånga sträckorna, säger Anders Ekblom.

Ett stort antal avgångar att välja på, fler snabbtåg och frihet att använda tiden ombord till allt från arbete till vila ser SJ som några av de främsta fördelarna som nu i allt snabbare takt lockar över affärsresenärer från andra färdsätt.
– Det är lätt att glömma bort att räkna in de kostnader och den tid som transporter till och från flygplatsen, säkerhetskontroller och incheckning innebär när man jämför tåget med flyget, säger Anders Ekblom.

Drygt var fjärde affärsresa bland SJs affärsresenärer görs med tåg sker i 1 klass där frukost, lounger, bredare säten och större benutrymme, kaffe/te och tidningar ingår.

Sträckorna om ökat mest i år bland SJs affärsresenärer:
1) Nässjö-Lund, 204 %
2) Malmö-Nässjö, 113 %
3) Stockholm-Oslo, 54 %
4) Malmö-Uppsala, 51 %
5) Göteborg-Helsingborg, 41 %

För mer information och pressbilder:
SJs presstjänst: 010-751 51 84 och press@sj.se

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 450 avgångar, varav cirka 440 i egen regi och ytterligare cirka 1 030 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.