Gå direkt till innehåll
Uppdatering i driftsystem orsakade SJ:s bokningsproblem igår

Nyhet -

Uppdatering i driftsystem orsakade SJ:s bokningsproblem igår

Under en timmes tid var det igår problem med att boka SJ-biljetter.

De som redan hade bokat påverkades inte. SJ gick snabbt ut med information om läget via företagets olika informationskanaler. Resenärer som inte kunde köpa biljett fick information om att ta kontakt med tågvärden ombord så att de ändå kunde genomföra den planerade resan. Problemet med bokningssystemet berodde på en uppdatering i ett driftsystem, inget annat. Berörda parter har nu haft en genomgång av händelsen för att säkerställa att detta inte upprepas igen.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00