Gå direkt till innehåll
Succé för Kupé - 33 000 nya yrkesverksamma läsare

Nyhet -

Succé för Kupé - 33 000 nya yrkesverksamma läsare

SJs ombordmagasin Kupé fortsätter att öka i popularitet visar Orvesto Näringslivs senaste siffror för 2016. Den positiva trenden håller i sig och ökningen på 33 000 yrkesverksamma läsare är nytt rekord.

- Det är ett fantastiskt resultat som visar att innehållet är relevant för många och att utformningen av Kupé fortsätter locka, säger Malou Sjörin, Kommunikationsdirektör på SJ.

I den senaste mätningen ingår för första gången tidningarna e-läsning vilket visar att respondenterna i allt högre grad söker upp Kupé som e-tidning på internet eller via SJs ombordportal. Utmärkande för Kupé är även att en majoritet, 61 procent, av de yrkesarbetande läsarna är kvinnor.

– Vi arbetar med att få till ett så omfångsrikt material som möjligt som tilltalar olika målgrupper och i olika delar av Sverige eftersom magasinet finns ombord på alla våra tåg och via vår ombordportal som nås från SJ lounge och tåg, berättar Malou Sjörin.

Kupés räckvidd i den senaste mätningen uppgår till 251 000 läsare per nummer vilket är den största totala räckvidden bland undersökningens magasin.

– Kupé har en fortsatt stark position - tidningen är omtyckt och etablerad i Sverige. I och med att fler väljer tåget som transportsätt är det fler som får tillgång till tidningen samtidigt som vi fortsätter att utveckla innehållet med relevans för en bred publik, fortsätter Malou Sjörin.

Undersökningen Orvesto Näringsliv är en årlig postal medie-och målgruppsundersökning, där de som är mellan 21 och 65 år och som tjänar minst 100 000 kronor per år ingår. 12 154 personer deltog i årets undersökning som även inkluderade de undersökta mediernas e-tidningsversioner.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00