Gå direkt till innehåll
Studenter från Lund och Malmö testar app-funktioner tillsammans med SJ.
Studenter från Lund och Malmö testar app-funktioner tillsammans med SJ.

Nyhet -

Skånska studenter på SJs digitala tåg

SJ har på kort tid etablerat sig som ett av Sveriges mest digitaliserade företag. Utvecklingen sker tillsammans med SJs kunder och för att vara rustade för framtiden tar SJ även hjälp av morgondagens resenärer. Ombord på ett tåg mellan Malmö och Göteborg fick nyligen skånska studenter testa nya digitala funktioner och tjänster.

– Skåne är en viktig region för SJ och där utgör studenterna en väldigt intressant målgrupp som morgondagens resenärer. Det ger oss möjligheten att få in kvalitativa åsikter om hur de tänker och resonerar, säger Claes Lindholtz, chef för SJ Affärsutveckling.

SJ Labs - testappen

Kunderna har stort inflytande över hur SJs nya tjänster utformas. När SJs populära och prisbelönta app utvecklades bidrog över 900 kunder med synpunkter och många funktioner justerades utifrån kundernas feedback innan appen slutgiltigt lanserades i mars 2016.

Parallellt med att den nya SJ-appen släpptes lanserades även SJ en Labs-app. Med SJ Labs-appen tar SJ ut svängarna och testar nya idéer, får direkt feedback från resenärerna och finslipar funktionerna utan krav på att allt ska vara perfekt från början. De funktioner som kunderna uppskattar och SJ bedömer har en kommersiell bärkraftighet kan sedan utvecklas ”på riktigt” och erbjudas alla kunder i SJs officiella app eller på SJ.se.

– SJ Labs ska vara en kreativ frizon där vi fångar upp trender och ny teknik, och där vi snabbt kan bygga prototyper eller BETA-produkter som vi i mindre skala kan testa tillsammans med SJs kunder. Och där passar de skånska studenterna in perfekt, säger Claes Lindholtz.

Bidrar till ökad punktlighet

För närvarande testas flera funktioner i SJ Labs-appen med utgångspunkt utifrån möjligheten att förbättra kundupplevelsen av resan. Exempel på funktioner som hittills testats är ”Hitta på stationen”, ”Var ska jag stå på plattformen” och ”Hitta obokad plats”.

– Det ska underlätta för både resenärerna och ombordpersonalen samt bidra till smidigare avgångar med ökad punktlighet som följd. I den senaste funktionen testar vi även gränserna för artificiell intelligens med den digitala reskompisen - en chatbot – som kan svara på de vanligaste frågorna kunden har kring sin resa, säger Claes Lindholtz.

Ämnen

Kategorier

Regioner

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.