Gå direkt till innehåll
SJ Nattåg inleder trafiken på Ådalsbanan i juli

Nyhet -

SJ Nattåg inleder trafiken på Ådalsbanan i juli

SJ Nattåg premiärkör trafik på Ådalsbanan för vissa nattåg till övre Norrland den 4  juli. Det innebär premiären för persontågstrafik längs hela Norrlandskusten upp till Umeå.

Efter lyckade testkörningar har SJ Norrlandståg och Trafikverket kommit överens om 4 juli som startdatum för att komma igång med nattågstrafik på Ådalsbanan. Det blir ett nattåg per dygn i vardera riktningen som överförs från Stambanan till Ådalsbanan och Botniabanan.

– Det här ger en påtaglig förbättring för resenärerna genom att det blir kortare restider samtidigt som det skapar nya möjligheter att ta tåget till och från Sundsvall och Härnösand där nattåget tidigare inte har gått, säger SJ Norrlandstågs chef Björn Nilsson.

 Slutinstallationer av det nya trafikstyrningssystemet och provkörningar har pågått sedan vintern och fortsätter fram till den planerade egentliga trafikstarten i augusti. Flera moment och tester återstår. En del kompletterande arbeten ska även göras i några tunnlar på Ådalsbanan och Botniabanan. 

– Den fullödiga trafikstarten i augusti ser också ut att hålla, även om det finns risk för inkörningsproblem den första tiden. Men det känns bra att kunna få igång trafik med nattåg på Ådalsbanan tidigare än så, säger Trafikverkets regionchef Ingemar Frej.

Redan går viss godstrafik på Ådalsbanan och längre norrut trafikeras sedan september 2010 Botniabanans norra halva mellan Umeå och Örnsköldsvik av SJs dotterbolag Botniatåg. När nattågstrafiken kommer igång på Ådalsbanan betyder det att tåg kommer att gå även på Botniabanans södra del. Det innebär premiär för persontågstrafik efter hela Norrlandskusten upp till Umeå. Ett nattåg per dygn kommer dock enligt nuvarande avtal fortfarande att köra den gamla vägen via Stambanan längre in i landet fram till nästa sommar.

Ådalsbanan bildar tillsammans med Botniabanan ett 32 mil långt stråk som ska göra det möjligt att köra snabba persontåg  och tunga godståg efter Norrlandskusten. Banan ansluter i söder till Ostkustbanan i Sundsvall och sträcker sig till Kramfors/Sollefteå flygplats i norr där den ansluter till Botniabanan. Ådalsbanan beräknas kosta 6,6 miljarder kronor i 2007 års penningvärde.

För mer information, kontakta SJ Pressavdelning, 010 - 751 51 84

 

Ämnen

Kategorier

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.