Gå direkt till innehåll
SJ kommenterar rapportering om ostädade toaletter på nattågen

Nyhet -

SJ kommenterar rapportering om ostädade toaletter på nattågen

Under senare tid har media rapporterat att SJ klandrats för ostädade toaletter på tågen som körs i den upphandlade nattågstrafiken. Uppgifterna är felaktiga och kommenteras nu av SJs affärschef:

Enligt avtalet med Trafikverket, som ansvarar för att upphandla nattågstrafiken, rapporterar SJ regelbundet vilka avvikelser som förekommit gällande inställda och försenade tåg, toaletter/dusch/värme/ventilation samt städning.

- Vår trafik har fungerat väldigt väl och när det gäller städning av tågen, inklusive toaletterna, så har den utförts helt enligt planerade rutiner. Det syns också i våra kundnöjdhetsmätningar, där vi hela tiden får toppbetyg för just städningen. Däremot stämmer det att någon enstaka toalett har varit trasig och avstängd vid ett par avgångar, och det är det som har lett till ett avtalsmässigt vite för SJ, förklarar SJs affärschef Jan Kyrk.

För mer information, kontakta SJs presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Ämnen

Taggar

Presskontakt

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00