Gå direkt till innehåll
SJ kommenterar rapportering om ostädade toaletter på nattågen

Nyhet -

SJ kommenterar rapportering om ostädade toaletter på nattågen

Under senare tid har media rapporterat att SJ klandrats för ostädade toaletter på tågen som körs i den upphandlade nattågstrafiken. Uppgifterna är felaktiga och kommenteras nu av SJs affärschef:

Enligt avtalet med Trafikverket, som ansvarar för att upphandla nattågstrafiken, rapporterar SJ regelbundet vilka avvikelser som förekommit gällande inställda och försenade tåg, toaletter/dusch/värme/ventilation samt städning.

- Vår trafik har fungerat väldigt väl och när det gäller städning av tågen, inklusive toaletterna, så har den utförts helt enligt planerade rutiner. Det syns också i våra kundnöjdhetsmätningar, där vi hela tiden får toppbetyg för just städningen. Däremot stämmer det att någon enstaka toalett har varit trasig och avstängd vid ett par avgångar, och det är det som har lett till ett avtalsmässigt vite för SJ, förklarar SJs affärschef Jan Kyrk.

För mer information, kontakta SJs presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Ämnen

Kategorier

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt 0771-757575
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.