Gå direkt till innehåll
SJ fortsätter vara ett av de mest hållbara företagen i Sverige

Nyhet -

SJ fortsätter vara ett av de mest hållbara företagen i Sverige

Bland de företagen som Sveriges mest inflytelserika opinionsbildare uppmärksammar mest och bedömer som duktiga på hållbarhet, hamnade SJ på 12:e plats av 100 nominerande.

Sustainable Engagement Mapping är Sveriges största studie av den digitala opinionsbildningen inom hållbarhet i Sverige. Med utgångspunkt i det digitala samtalet på Twitter kartlägger Sustainable Engagement Mapping de mest inflytelserika digitala opinionsbildarna inom hållbarhet och de mest hållbara företagen enligt dessa opinionsbildare.

– Det är verkligen roligt att vi är ett av de företag som Sveriges mest inflytelserika opinionsbildare uppmärksammar och bedömer som duktiga på hållbarhet, säger Erica Kronhöffer, hållbarhetschef på SJ.

Samarbetet mellan Whispr Group och Sustainable Brand Index som står bakom Sustainable Engagement Mapping, synliggör och uppmärksammar Sveriges mest inflytelserika digital opinionsbildare inom hållbarhet samt företagen de tycker är mest hållbara. Syftet med studien är att driva agendan för hållbar utveckling och visa på vikten av digital opinionsbildning som verktyg för att driva förändring och påverka företag i rätt riktning.

De mest hållbara företagen enligt opinionsbildarna är också de företag som är offensiva i sin kommunikation mot dessa personer. Ett väl genomfört PR-arbete (ofta i kombination med ett dito hållbarhetsarbete) gör att de omnämns ofta och positivt. De företag som har varit duktiga på att synas i rätt sammanhang, till exempel under Almedalsveckan, har fått god effekt på opinionsbildarnas åsikter. En närbesläktad framgångsstrategi är att ha en enskild talesperson som respekteras av andra opinionsbildare.

För att läsa hela rapporten, tryck här.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00