Gå direkt till innehåll

Nyhet -

SJ förtydligar om förseningsinformation

Efter att TT tagit en del av innehållet i en artikeln i Göteborgs-Posten vill SJ förtydliga den policy vi har kring trafikinformation till våra resenärer. 

SJ mörkar inte förseningsinformation. Våra resenärer har olika behov och intresse av information beroende på om resenären befinner sig ombord på ett tåg eller väntar på ett tåg på en station. De två olika behoven har framkommit i de resenärsundersökningar som genomförts där våra kunder framfört sina önskemål kring den informationen som förmedlas vid tågförseningar.  För att förbättra informationen till resenärerna har SJ tillsammans med Trafikverket kommit fram till att det viktigaste är att Trafikverket tar fram tillförlitliga prognoser för avgångs/ankomsttiderna samtidigt som SJ förbättrar information ombord på tågen.

Därför har SJ tillsammans med Trafikverket tagit ett beslut på att Trafikverket inte anger orsaken till förseningen när man skyltar och gör utrop på stationerna. Trafikverket ska vid utrop och skyltning istället ange ”försening” eller ”inställt tåg” som orsak när det är avvikelser i tågtrafiken. Det är samma princip som gäller på flygplatser.

SJ vill att Trafikverket ska fokusera på att få en fram en korrekt beräknad ankomst- och avgångstid istället för att fokusera på orsaken när man informerar via utrop och skyltning på stationerna. Resenärerna blir självklart irriterade om avgångstiden flyttas fram 5 eller 10 minuter i taget om/när den verkliga avgångstiden kommer att bli en helt annan. Resenärerna har rätt att få veta hur lång tid dom har på sig för att kunna använda väntetiden eller planera om sin resa.

Ombord på tågen finns det ett större behov och intresse för att få reda på grundorsaken till förseningen. Därför lämnar vår personal ombord kontinuerligt information om orsaken till förseningen och vad konsekvenserna blir för den som till exempel ska byta och har anslutningar till andra förbindelser. Ombord på tågen har också resenärerna möjlighet att kunna ställa frågor till personalen om det är något man undrar över.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.