Gå direkt till innehåll

Nyhet -

SJ först i världen med chippbiljett

Som första resebolag i världen kommer SJ låta resenärer att använda chippimplantat för biljettvisering. Chippbiljetten sker på prov tillsammans med kunder som är SJ Prio-medlemmar och projektet utvärderas löpande.

SJs samarbetspartner Epicenter, ett innovationscenter för tech- och startupbolag i centrala Stockholm, erbjuder sina medlemmar möjligheten att använda chippimplantat istället för passerkort till sina lokaler. SJs affärsresenärer får genom samarbetet tillgång till dagpass på Epicenter och flera har intresserat sig för chippimplantaten.

– Några av SJs affärsresenärer på Epicenter hörde av sig och efterfrågade möjligheten att använda chippen för tågresan. Ganska snart insåg vi att det var genomförbart med lite utveckling av våra mobila plattformar. Nu står vi här några veckor senare och ska inleda testet vilket känns fantastiskt kul, säger Lina Edström på SJs företagsförsäljning.

Tekniken kallas närfältskommunikation (NFC) och används redan av SJ sedan tidigare för visering av SJ Regionalkort. Det SJ har gjort är att utveckla en funktion i SJs mobila testapp SJ Labs som skriver in användarens SJ Prio-nummer i chippet samtidigt som tågvärdarnas egen viseringsapp fick en ny uppdatering. För tågvärden som viserar biljetter blir skillnaden bara att blippa en chippad hand på samma sätt som man blippar SJ Regionalkort. För resenären räcker det att sträcka fram handen.

– SJ är redan ett av Sveriges mest digitala bolag vilket bidrog till en kort startsträcka för projektet. Chippbiljetten är ett bra exempel på hur vi gärna testar nya idéer tillsammans med kunderna och driver den digitala utvecklingen framåt, säger Peter Dahlqvist, chef för SJs företagsförsäljning.

Det här behöver du för att resa med chippbiljetten:

  • SJ Prio-medlemskap.
  • NFC-chippimplantat.
  • Smartphone med Android som operativsystem och öppen NFC-funktion för att kunna skriva in sitt SJ Prio-nummer i chippet.
  • Biljett kopplad till SJ Prio-medlemskapet. Chippbiljetten gäller enbart resor med SJ-tåg och så länge testperioden pågår behöver du även din vanliga biljett.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

Biljett för att gå ombord på SJs tåg

Biljett för att gå ombord på SJs tåg

Från den 1 november 2017 ska alla SJs resenärer ha en giltig biljett innan man går ombord på tåget. Möjligheten att köpa biljett i SJs app efter avgång upphör.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.