Gå direkt till innehåll

Nyhet -

SJ deltar i Earth Hour

I morgon 20.30 släcks ljusen för att manifestera Easrth Hour. SJ deltar för tredje året i rad.

SJs personal deltar i den interna miljö- och energibesparingskampanjen "Släck. Stäng av. Skärmläs". På Earth Hourtimmen släcker Jernhusen ned fasaderna på stationshusen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtidigt har SJ bjudit in 12  000 SJ Prio-medlemmar till "Släckt kalas" i SJs lounger i centralstationerna i Stockholm och Göteborg. 

Nyligen utsågs SJ för andra året i rad som det starkaste gröna varumärket i undersökningen Sustainable Brands, där drygt 8 000 konsumenter svarade på frågor om miljö- och socialt ansvarstagande, inom persontransportbranschen för tåg-, buss och taxi. SJs nya snabbtåg SJ 3000, som premiärkördes i februari, är ett av Europas miljövänligaste tåg. Mer än hälften av SJs resenärer uppger att de tar tåget av miljöskäl.

Den här helgen publiceras även SJs Hållbarhetsredovisning som bland annat visar miljöfördelarna med tåget.

 – Det är väldigt roligt att SJs hållbarhetsarbete uppmärksammas och vi arbetar hela tiden vidare för att öka vårt bidrag till miljöförbättringar, säger SJs kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren.

Ämnen

Kategorier

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.