Gå direkt till innehåll
SJ är ett av Sveriges 10 mest hållbara varumärken enligt svenska konsumenter

Nyhet -

SJ är ett av Sveriges 10 mest hållbara varumärken enligt svenska konsumenter

SJ hamnade på 8:e plats av 265 företag i kundundersökningen Sustainable Brand Index™ 2016. SJ avancerar därmed med fem placeringar från i fjol. Samtidigt är det sjätte året i rad som SJ vunnit i kategorin ”Tåg, buss och taxi”.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för sjätte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

– VI är så glada att svenska folket erkänner oss som ett föredöme i hållbarhetsfrågor och fortsätter förknippa oss med hållbarhet i ett bredare perspektiv än bara miljö, säger Erica Kronhöffer, Hållbarhetschef på SJ.

Förra året hamnade SJ på 13:e plats av 265 varumärken. Nu klättrar SJ ytterligare fem placeringar till 8:e plats. Bakom uppsvinget står flera hålbarhetsåtaganden som SJ presenterade under året. Bland annat nylanseringen av SJs KRAV-märkta bistrosortiment, som numera är både ekologiskt, närodlat och erbjuder flera nya vegetariska och laktosfria alternativ, samt flera samarbeten med till exempel FRIENDS, Röda Korset, Min Stora Dag och Individuell Människohjälp.

– Tåget är fortfarande det överlägset mest klimatsmarta resealternativet med minimala utsläpp, men det är viktigt att vi har fokus på helheten. Ska SJ vara ett konkurrenskraftigt företag att lita på och längta till är hållbarhetsperspektivet en central utgångspunkt. Vi gör stora investeringar i nya X 2000. Resultatet kommer att gynna Sverige i stort, både resenärerna, svenskt näringsliv och vår miljö, säger Erica Kronhöffer, Hållbarhetschef på SJ.

Under onsdags kvällen bjöd Sustainable Brand Insight in 200 VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att dela ut priser till rankingens vinnare på Atelier i Stockholm. Segrarna i indexet totalt blev Apoteket i Sverige, Stormberg i Norge, COOP i Danmark och Valio i Finland.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00