Gå direkt till innehåll

Nyhet -

Förändringar i SJs restidsgaranti

Från och med 1 juni sker förändringar i SJs restidgaranti. När SJ orsakar förseningar betalas fortsatt en högre ersättning. När andra, såsom Trafikverket eller andra tågoperatörer, orsakar förseningar kompenseras resenärerna utifrån EU:s branschstandard.

– SJ kompenserar resenärerna vid förseningar, oavsett vem som har orsakat dem. När banan inte är farbar och SJ inte har orsakat förseningen kompenseras resenärerna utifrån EU:s branschstandard. När SJ självt råder över omständigheterna kompenseras resenärerna med den högre ersättningsnivån, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ och fortsätter:

– Vår komma fram-garanti gäller för samtliga resor och SJ tar alltid resenärerna till slutdestinationen. Om störningar uppstår i tågtrafiken, oavsett vem som har orsakat dem, ordnar SJ med ersättningstrafik med buss eller taxi. Resenärerna kan även bjudas på förtäring samt i vissa fall hotellövernattningar.

En annan nyhet är att pendlare med månadskort eller årskort får tillbaka hela resans värde i värdebevis redan efter 30 minuter om SJ har orsakat förseningen. 

Läs mer om SJs restidgaranti och resevillkor på: www.sj.se

 

 

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.