Gå direkt till innehåll
Hannes Sjöblad, Chief Disruption Officer på Epicenter, föreläste om digitala trender och biohacking på SJ BizTalks.
Hannes Sjöblad, Chief Disruption Officer på Epicenter, föreläste om digitala trender och biohacking på SJ BizTalks.

Nyhet -

Biohacking i SJ BizTalks på Epicenter

Årets första SJ BizTalks ägde rum på innovationshuset Epicenter i Stockholm den 28 mars. Talare var bland annat techaktivisten och biohackern Hannes Sjöblad. I sin uppskattade föreläsning berättade han om den digitala teknikens inverkan och hur den redan är en del av våra kroppar, men också om förändringar vi kan se inom en snar framtid.

Inför eventet rullade konceptet SJ Epitrain ut från Göteborg. Ombord på tåget, ett par abonnerade 1 klassvagnar med destination SJ BizTalks i Stockholm, började en spännande resa där SJ tillsammans med resenärerna fick tillfälle att utveckla framtidens tågupplevelse. I samarbete med SJs partners fick resenärerna testa nya appar, utforska VR, gå en kurs i mindfulness och en mängd andra spännande saker. 

SJ vill experimentera med chipimplantat

På Epicenter fanns även en digital safari där deltagarna fick möjlighet att bekanta sig med heta snackisar i techindustrin. Ett uppskattat inslag var möjligheten att få ett chip implanterat i handen. Något som många deltagare utnyttjade, samtidigt som Fredrik Birkl från innovationscentret SJ Labs berättade att SJ vill experimentera med chipimplantat.

– Det känns fantastiskt kul att vi lockade 200 personer till vårt andra SJ BizTalks. Vi vill inspireras och utvecklas tillsammans med våra kunder, och det gjorde vi verkligen idag, säger en "nychippad" Peter Dahlqvist, chef för SJ Biz.

Se filmen från både SJ Epitrain och SJ BizTalks. 

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00