Gå direkt till innehåll

Nyhet -

Biljett innan avgång med SJ tåg

Från den 12 december blir det tydligare att alla SJs resenärer ska ha biljett innan avgång. Då kommer SJ inte längre att erbjuda möjligheten att köpa sin biljett av tågvärden ombord. Därför behöver alla ha en biljett innan avgång. De går att köpa på www.sj.se, mobil.sj.se, i biljettautomater, i SJs resebutiker i Stockholm, Malmö och Göteborg eller via Pressbyrån och 7-Eleven, samt resebyråer eller SJs kundtjänst.

De senaste tre åren har förutsättningarna för att köpa biljetter förändrats betydligt. SJ har skapat flera nya digitala köpkanaler och har i dag avtal med över 600 ombud över hela Sverige. Idag säljs endast 0,6 procent av den totala andelen sålda biljetter ombord på tåget, medan 83,5 procent köpt sin biljett i någon av SJs digitala kanaler. Trenden är tydlig – allt fler av SJs kunder gör sina köp digitalt.

– För att möta specifika behov har medlemsorganisationerna i SJs Handikappråd, pendlarföreningar och pensionärsorganisationer bidragit med kunskap till våra betallösningar. I dialog har vi identifierat behov och vi har bland annat tillgodosett funktionshindrades önskemål om ökad tillgänglighet till SJs kundtjänst, säger Thomas Silbersky, SJs Försäljnings- och marknadsdirektör.

Under en övergångsperiod tar SJ hänsyn till hur förutsättningarna ser ut för respektive kund. Vi kommer ha en generös attityd till kunder med särskilda behov av hjälp med att köpa biljett i digitala kanaler och till de som behöver information om de nya reglerna.

– I övergångsperioden, med start i november, hjälper vi de kunder som saknar biljett ombord att själva köpa biljetten via mobilen eller genom att ringa upp vår kundtjänst, säger Thomas Silbersky, SJs Försäljnings- och marknadsdirektör. 

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.