Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Världsunik mobiltjänst från SJ och Stockholmståg förutser framtiden

SJ och dotterbolaget Stockholmståg är först i världen med att utveckla en ny tjänst som förutser förseningar i kollektivtrafiken för pendeltågsresenärerna i Stockholm. Tekniken är unik i sitt slag och lanseras den 9 februari genom appen Pendelprognos.

– Denna nya tjänst ligger helt i linje med SJs strategi om att ständigt förbättra det digitala kundmötet före, under och efter resan. Att få bättre koll på sitt tåg och eventuella förseningar är mycket efterfrågat av våra resenärer och med Stockholmstågs unika lösning blir detta nu möjligt för alla pendeltågsresenärer i Stockholm, säger Jenny Gejke, chef för SJs säljkanaler.

Via den matematiska algoritmen som ligger till grund för appen Pendelprognos får resenärerna tillgång till realtidsinformation för pendeltågen, säkrare trafikinformation vid förseningar och möjlighet att se var det finns bäst chans till sittplats ombord.

– Vi har byggt världens första tåghjärna. Utifrån år av historisk data om hur tågen har gått, kan appen upptäcka och räkna ut effekten av olika riskfaktorer i pendelnätet. På så vis kan resenären få information om hur tåget kommer gå, vilket ger bättre möjligheter att planera sin resa, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg.

Pendelprognos ger också en unik överblick kring hur många andra resenärer som befinner sig vid tågets olika delar, vilket kommer öka chanserna att hitta en sittplats just för den aktuella resan.

Appen finns tillgänglig vid både Apple App Store och Google Play med start den 9 februari. För mer information angående appen besök pendelprognos.se.

Vid frågor vänligen kontakta

SJs pressavdelning - 010-751 51 84 eller press@sj.se
Stockholmståg, Mikael Lindskog - 070-200 95 40 eller mikael.lindskog@stockholmstag.se

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2014 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.