Följ SJ

Ursäkta röran, vi bygger om

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2016 13:38 CET

Som en följd av att kundernas köpbeteende förändrats anpassar vi vår service i resebutikerna. Vi har märkt att det finns ett större behov av att möta kunderna redan innan de kommer in i butiken för att på bästa och snabbaste sätt hjälpa dem med sina ärenden. Konkret innebär det att vi frigör personal för att hjälpa till vid självbetjäningen och fördelar resurserna för att de ska kunna möta de nya behov som har uppstått hos våra resenärer.

- Det är idag relativt få personer som behöver hjälp med att köpa sina biljetter i en resebutik. Endast 2,7 procent av all försäljning sker i våra resebutiker. Istället har vi uppmärksammat att det finns andra behov att möta, det kan t ex handla om vart ett visst spår ligger eller att vi behöver finnas på plats på perrongen och informera vid till exempel trafikstörningar. Då känns det onödigt tidskrävande att gå till en resebutik och köa för att få tag i den informationen, säger Pia Airell, chef för Resebutiker och Lounger.

Naturligtvis kommer det fortfarande finnas möjlighet att få hjälp i kassorna med att köpa biljetter för dem som behöver, men det kommer även finnas personal som hjälper till och visar hur man själv kan boka sina biljetter i våra digitala kanaler och i biljettautomaterna.

I Göteborg är ombyggnaden redan klar och i Stockholm väntas det stå klart innan jul. 

Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.