Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Trafikverket tar fram handlingsplan efter möte med SJ

Det omfattande elfelet i Stockholm som uppstod efter en arbetsplatsolycka dagen före midsommarafton fick enorma konsekvenser för tågtrafiken. Runt 36 000 resenärer på 120 SJ-tåg drabbades. Vid ett extrainkallat möte i dag diskuterade SJ och Trafikverket en rad åtgärder som handlar om att Trafikverket ska ta ett större ansvar vid liknande händelser.

- Det är inte rimligt att låta järnvägssystemet vara så här känsligt vid en av årets största resdagar. Vi på SJ tar ansvar för våra kunder och kräver nu att Trafikverket tar sin del av ansvaret. Störningen var så omfattande för våra resenärer att vi fick betala ut ersättningar på ungefär 20 miljoner kronor, vilket är ett mått på kostnaden för våra resenärer i form av inställda och omplanerade resor, säger Crister Fritzson, vd SJ.

Många resenärer har krävt svar på vad järnvägens aktörer gör för att undvika en så omfattande störning i framtiden. Branschen samarbetar kring många områden, och på fredagens möte framförde SJ en rad förslag på åtgärder till Trafikverket. Tre av dessa är:

  • Jobbstopp inför storhelger

Trafikverket bör införa stopp för jobb på järnvägen som kan innebära störningar inför stora resdagar. Detta tillämpas redan inom exempelvis IT-branschen. Vi bidrar gärna med vår kunskap om vilka dagar som är extra känsliga.

  • Minutsnabba tillstånd vid omledning

När våra tåg tvingas köra andra vägar måste tillståndet komma snabbare från Trafikverket. I dag tar administrationen timmar för varje tåg, något som förr tog minuter. Det är inte rimligt att våra resenärer får vänta extra länge på en sådan hantering.

  • Trovärdiga prognoser

Resenärerna måste få äga sin egen tid och kunna välja att göra något annat under väntan eller att helt enkelt skjuta upp resan till en annan dag. Det är inte acceptabelt att tiderna skjuts fram med tio eller tjugo minuter i taget tills förseningen är timslång.

- Vi har haft ett konstruktivt samtal och ser att det finns goda möjligheter till ett branschgemensamt arbete för att vi ska komma tillrätta med de här problemen. Ett första steg är nu att Trafikverket arbetar fram en åtgärdsplan, och där kommer vi att bistå med vår kunskap och framför allt resenärsperspektivet, säger Crister Fritzson. 

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.