Följ SJ AB

Tåget ett självklart val för lejonet Niklas

Pressmeddelande   •  Apr 07, 2017 07:48 CEST

Niklas Hillberg som spelar lejonet i Trollkarlen från Oz väljer tåget när han turnerar

Varje resa är unik. För SJ innebär det att ge människor möjligheten att göra både stora och små resor. I SJs nya reklamfilm, som börjar visas under helgen, får vi följa skådespelaren Niklas Hillberg på hans resa till de stora scenerna där han spelar lejonet i Glada Hudik-teaterns aktuella föreställning Trollkarlen från Oz.

Som ett led i sitt arbete för social hållbarhet har SJ ingått samarbete med en rad organisationer. Två aktuella exempel är Glada Hudik-teatern och SJ Basketligan Special.

Glada Hudik-teatern åker under våren på en stor sverigeturné, och då är det självklara färdmedlet tåg.

- För många av våra medverkande är tåget det perfekta sättet att resa. Det är tryggt och enkelt när det gäller bokning och biljetthantering, samtidigt som själva resan blir en behaglig upplevelse tillsammans med kamraterna, säger Pär Johansson, verksamhetsledare på Glada Hudik-teatern.

SJ Basketligan Special är en ligaserie för lag där spelarna har intellektuella funktionsvariationer. Det finns lag runt om i landet, men de har sällan ett lag i närheten att spela matcher mot. Att kunna resa till varandra på ett enkelt sätt är därför en förutsättning för lagen.

- Här kommer vi in som en lämplig partner. SJ vill skapa möten mellan människor, vi jobbar för mångfald och vi har redan ett framgångsrikt samarbete med Svenska Basketbollförbundet. Vi är reseföretaget som kan hjälpa till med de mest lämpliga resorna till och från matcherna, säger Mattias Tappert, ansvarig för kommersiella samarbeten på SJ.

SJ vill också bidra till att det startas fler lag i SJ Basketligan Special, och har därför instiftat SJ Uppstartsbidraget för att underlätta för klubbar att starta lag. Bidraget ska kunna användas av nystartade eller blivande lag med allt från matchställ till hallhyror och basketbollar. I dag finns lag från bland annat Göteborg, Ockelbo, Östersund och Uppsala i Basketligan Special.

Filmen om Niklas är den andra i SJs kommunikationskoncept som handlar om att visa på det demokratiska i att resa med tåg och SJ. Tidigare under våren lanserades filmen om transpersonen Pelle-Pia, vars personliga resa gestaltas i en tågresa.

Se SJs nya reklamfilm här

Läs mer om Basketligan Special här

Läs mer om SJ Uppstartsbidraget

Läs mer om Glada Hudik-teatern

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.