Gå direkt till innehåll
SJs lokförare i kö för att köra Orientexpressen

Pressmeddelande -

SJs lokförare i kö för att köra Orientexpressen

Mytomspunna Orientexpressen kommer äntligen till Sverige. Lokförare och ombordpersonal stod i kö när SJ fick prestigeuppdraget att köra det 15 vagnar långa lyxtåget från 1920-talet. Ombord finns hundra resenärer som har betalat minst 40 000 kronor var för biljetten.

– Det här är bland det mest spännande jag varit med om sedan jag blev lokförare. Det gäller att köra mjukt i kurvorna så att kristallglas och afternoon tea inte åker i golvet, säger Johan Hellström, lokförare på SJ.

Venice Simplon-Orient-Express, med vagnar från 1927-1932, är tågets motsvarighet till lyxkryssningens Queen Mary. Den ursprungliga Orientexpressen gick mellan Paris och Istanbul 1883. 1977 gjorde den sin sista reguljära tur. Tågentusiasten James B. Sherwood köpte två vagnar på Sothebys auktion och lade sedan ned drygt 110 miljoner på att spåra, köpa och renovera ytterligare 35 originalvagnar. Varje vagn krävde 23 000 arbetstimmar för att återfå sitt toppskick. I maj 1982 återinvigdes det exklusiva tåget som Venice Simplon-Orient-Express.

På torsdag kommer det till Sverige och Stockholm via Malmö (onsdag kväll) och Köpenhamn. De hundra resenärerna, som bland annat kommer från Frankrike, Tyskland och Italien, omgärdas av all tänkbar lyx. I tåget finns tre restauranger och en pianobar. 40 ombordanställda passar upp dygnet runt.

SJ har ansvaret för att köra tåget och ha ombordanställd personal som kompletterar den ordinarie personalen under hela resan i Sverige. Totalt kommer ett tjugotal lokförare och tågmästare från SJ arbeta ombord, förutom all SJs underhålls- och servicepersonal.

– Personalen har stått i kö för att få arbeta. För svensk järnvägspersonal är det här en helt unik möjlighet, säger Pernilla Johansson, ansvarig för SJ Charter.

– Det blir spännande och väldigt roligt att köra Orientexpressen. Vi har ju ”guld i lasten” och det gäller att passagerarna åker och sover bekvämt, säger Johan Hellström, som varit lokförare i tolv år.

SJ tillhandahåller två klassiskt mörkblå lok som kommer att dra det 800 ton tunga och 15 vagnar långa tåget, som lämnar Malmö klockan 19.38 på onsdag kväll, och anländer till Stockholm Central torsdag den 11 april klockan 11.04. Resenärerna, och bagage, transporteras till Grand Hôtel där de övernattar.

För media genomförs en speciell visning mellan klockan 18.00 och 18.30 på fredag, då föranmäld media ges chansen att gå ombord och titta på Venice Simplon-Orient-Express innan den rullar söderut igen. Förhoppningen är att Orientexpressen kommer tillbaka till Stockholm även nästa år.

Bilden: Johan Hellström är en av flera SJ-lokförare som fått äran att köra när legendariska OrientExpressen kommer till Sverige. Foto: Claes Salomonsson/SJ

För mera information, eller intervju med SJs lokförare Johan Hellström, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84.

Medieackreditering för att stiga ombord fredag 12 april, kontakta Anna Nash, PR-ansvarig Venice Simplon Orient-Express, ring +44 (0)7702 920 494 eller mejla anna.nash@orient-express.com


 

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.