Gå direkt till innehåll
SJ uppmärksammar miljösmart resande

Pressmeddelande -

SJ uppmärksammar miljösmart resande

Folksam, Swedbank och Sandvik tilldelas SJs diplom för miljösmart resande. Alla tre företagen har valt att styra om en stor del av tjänsteresorna till tåget, som en del i deras miljöarbete. Diplomen delas ut på SJs årsstämma den 29 april.

För första gången delar SJ nu ut ett diplom för miljösmart resande. Utmärkelsen går till tre av SJs företagskunder, som har valt att resa mer med tåg för att klara sina miljömål.

– Våra tre vinnare är verkligen goda förebilder på miljöområdet, säger Anders Ekblom, chef för Key Account Management på SJ och en av initiativtagarna till diplomet. Att välja tåget är ett av de enklaste sätten att göra stora miljöbesparingar på. Samtidigt sparar företagen både tid och pengar.

Utmärkelsen finns i två kategorier. Folksam och Swedbank tilldelas diplomet för ”att målmedvetet och långsiktigt ha drivit ett konsekvent miljöarbete och skapat ett hållbart resande inom företaget.”

– Vi är oerhört glada att vårt hållbarhetsarbete har uppmärksammats, säger Anette Spångberg, strategisk inköpare på Folksam. Diplomet är ett kvitto att vi är på rätt väg och inspirerar oss att fortsätta att minska vår negativa påverkan på miljön.

– Det är jätteroligt att vi får SJs miljödiplom, säger Amanda Jackson, hållbarhetschef på Swedbank. Det visar att vårt hållbarhetsarbete uppskattas och ger resultat.

Sandvik uppmärksammas i den andra kategorin, för ”att snabbt och handlingskraftigt ha genomfört klimatsmarta åtgärder inom företagets resande.”

– Vi försöker att resa så miljövänligt som möjligt, med de utmaningar vi har i ett spritt globalt resande – och att inte alltid finnas placerade i storstäder, säger Christina Engelborg, travel manager på Sandvik AB. Vi prioriterar tågresor när så går, när tåget inte är ett alternativ samåker vi med marktransporter. En stor framgång i år har varit den dialog mellan alla inblandade parter, som har möjliggjort att direkttåget mellan Sandviken och Stockholm åter rullar på morgonen.

Diplomen för miljösmart resande delas ut på SJs årsstämma den 29 april.

Ämnen


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 450 avgångar, varav cirka 440 i egen regi och ytterligare cirka 1 030 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2014 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.