Följ SJ

SJs biljettbokning öppen igen

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2017 18:30 CEST

Det har varit besvärligt för den som försökt att köpa eller boka om sin biljett hos SJ i dag. Ett serverhaveri hos en av SJs underleverantörer har drabbat tågresenärer och andra kundgrupper. Nu ser det dock ut som att de akuta problemen är lösta.

Stora IT-problem hos serverföretaget Evry gjorde att biljettförsäljningen låg nere under drygt fem timmar på fredagsförmiddagen och sedan fungerade i knappt två timmar för att sedan drabbas av ytterligare avbrott under några timmar. Förutom SJ drabbades även kunder hos bland andra logistikföretag och nordiska storbanker.

- Vi är mycket missnöjda med IT-haveriet hos Evry som drabbat våra resenärer och tydligen även kunder hos andra företag. Det är inte acceptabelt och vi kommer lyfta frågan till högsta nivå, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

Mest påverkades resenärer som tänkt resa spontant med de regionala tågen och som velat köpa biljett strax innan avgång. Resenärer som planerar längre resor med fjärrtågen bokar vanligen sin biljett från några veckor till några dagar i förväg varför de resenärerna påverkats i lägre grad.

- Vi beklagar förstås de problem som drabbat våra kunder. Under stoppet hade vi en generös inställning till de resenärer som försökt köpa biljett utan att lyckas men som ändå var tvungna att resa, säger Niclas Härenstam.

För mer information, kontakta Niclas Härenstam, chef Press och PR: 073-846 26 44, eller SJ Press: 010-751 51 84

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.