Följ SJ

SJ vidtar åtgärder med hänsyn till coronaviruset

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2020 08:57 CET

Med hänsyn till den senaste tidens utveckling gällande coronaviruset inför SJ obligatoriskt hemarbete under 14 dagar för samtliga medarbetare som besökt riskområden för coronaviruset. Samtidigt införs en begränsning för tjänsteresor.

SJ har beslutat att samtliga medarbetare som har vistats i ett område med konstaterad smitta ska arbeta hemifrån med bibehållen lön under två veckor efter hemkomst. Oavsett roll har medarbetare på SJ dagligen kontakt med många människor, både under arbetsdagen och på väg till och från arbetet.

-Det här är extra försiktighetsåtgärder som vidtas i förebyggande syfte ur ett arbetsgivarperspektiv men även givet vårt samhällsansvar och uppdrag. Det är viktigt att minska risken för att en eventuell smitta förs vidare från SJs egna medarbetare, säger Mats Pettersson, personaldirektör på SJ.

SJ väljer dessutom att införa en tillfällig begränsning av tjänsteresor under pågående coronavirusutbrott. Det innebär att inga tjänsteresor utanför Norden tillåts.

 SJ har löpande kontakt med relevanta myndigheter beträffande eventuella anvisningar och åtgärder för att skydda våra medarbetare och verksamhet vid behov. I nuläget (den 28 februari) finns inga nya anvisningar som berör SJs verksamheter.

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag.

SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg