Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ varslar 400 anställda

I dag har SJ AB lagt ett varsel till Arbetsförmedlingen som berör personal inom administration och försäljning. 400 anställda varslas. Syftet är att rusta bolaget inför den nya konkurrenssituationen och anpassa organisationen efter kundernas förändrade köpbeteenden.

Med ökande konkurrens på den avreglerade järnvägen behöver SJ både sänka sina kostnader och investera för framtiden. Därför har SJ redan tidigare offentliggjort att organisationen ska minska sina kostnader med en miljard på tre år. Varslet påverkar inte planerad tågtrafik

- Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson, VD på SJ.

Inom administrationen varslas 237 tillsvidareanställda, i huvudsak på huvudkontoret i Stockholm samt i Göteborg, Malmö och Krylbo.

För att möta kundernas förändrade köpbeteenden varslar SJ om nedläggning av 17 resebutiker med sammanlagt 68 tillsvidareanställda. Dessutom stänger SJ resebutiken i Köpenhamn. Försäljningen i dessa resebutiker står för mindre än 4 procent och fortsätter att minska. I dag köper allt fler kunder sina tågbiljetter via digitala kanaler eller biljettombud.

Bolaget har också fattat beslut om att koncentrera all kundtjänstverksamhet till SJ Contact Center i Ånge. SJ varslar därför om nedläggning av Contact Center i Tranås med 95 tillsvidareanställda. På tre år har antalet inkommande samtal gått från 3,2 miljoner till 1,8 miljoner, en minskning med 44 procent.

Utöver de totalt 400 varslade berörs 53 personer med tidsbegränsade anställningar inom försäljningsorganisationen.

-Vi har idag informerat våra medarbetare om att vi behöver varsla. Det är ett svårt besked att ge, men nödvändigt för att säkra SJs framtid. Vi kommer att göra allt för att stödja vår personal, i samarbete med fackliga organisationer, berörda kommuner och Trygghetsrådet, säger Crister Fritzson, VD på SJ.

Varslet är bara en del av ett omfattande förändringsprogram som innebär en genomlysning av alla kostnader. Den väntade effekten av neddragningarna är minskade kostnader med 200 miljoner kronor. Nu vidtar MBL-förhandlingar.

För mer information, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84

Lista på de 18 Resebutiker som stänger den 31 mars 2014: Alvesta, Borlänge, Enköping, Eskilstuna, Gävle, Hallsberg, Karlstad, Katrineholm, Köpenhamn, Linköping, Norrköping, Nyköping, Nässjö, Skövde, Uppsala, Västerås, Örebro och Östersund. Verksamheterna i resebutikerna vid Arlanda, Sundsvall, Stockholm, Göteborg och Malmö berörs inte av varslet.

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 430 avgångar, varav cirka 400 i egen regi och ytterligare cirka 1 030  avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.