Gå direkt till innehåll
SJ väljer att inte trafikera Sverige-Danmark

Pressmeddelande -

SJ väljer att inte trafikera Sverige-Danmark

Den 17 december godkände riksdagen en ny lag som innebär att ID-kontroller på tåg införs vid resa in i Sverige. Regeringens förordning innebär att ID-handlingar kontrolleras innan resenären anländer från Danmark till Sverige, och de resenärer som saknar giltig ID-handling ska inte släppas in i landet.

SJ har inte förutsättningar för att genomföra ID-kontroller i Danmark och har därför valt att inte trafikera Danmark-Sverige från den 4 januari, då förordningen trädde i kraft.

Det finns inget utrymme att hinna genomföra kontroller på Köpenhamns Hovedbanegård, varför SJ väljer att inte trafikera den sträckan. SJ har sedan tidigare önskat avskilt spår på Köpenhamns Hovedbanegård, för att möjliggöra ID-kontroller utan att det påverkar punktligheten. I dagsläget har SJ inte de förutsättningarna och väljer därför att ställa in sina avgångar, till dess en fungerande lösning finns på plats. SJs inriktning är att komma igång med trafiken igen, så snart förutsättningarna finns på plats.

– Vi beklagar att våra kunder påverkas av att vi från den 4 januari inte kan köra trafiken Malmö-Köpenhamn. Vi tittar nu på en lösning för trafiken framöver, och som möjliggör ID-kontroller, säger tf Kommunikationsdirektör SJ Monica Berglund.

I dagsläget påverkas inte SJs trafik över norska gränsen.

Frågor och svar

Vad innebär det för SJs kunder?
Biljetter på sträckan finns inte längre till försäljning. Den som redan har biljett som omfattar sträckan Köpenhamn-Malmö erbjuds att kostnadsfritt avboka sin resa. SJ återköper samtliga biljetter oavsett biljettyp.

Hur gör resenärer som redan har köpt biljett för sträckan Köpenhamn-Malmö för att avboka hela resan?
Den som redan bokat biljett för sträckan Köpenhamn-Malmö och vill avboka hela resan går in på sj.se och avbokar biljetten eller kontaktar SJ Service center, på telefon 0771-75 75 75. Från utlandet gäller telefon +46 771 75 75 75. Resan kan också avbokas i SJs resebutiker i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Hur gör resenärer som redan har köpt biljett för sträckan Köpenhamn-Malmö för att avboka del av resan, och hur görs återbetalning?
Resenären behåller sin ursprungliga biljett. Har resenären betalt med kort återbetalar vi automatiskt sträckan Österport-Köpenhamn-Kastrup-Malmö, i båda riktningarna. Återbetalningen kommer före avresa. Den som har betalat kontant kontaktar SJ Service center, på telefon 0771-75 75 75. Från utlandet gäller telefon +46 771 75 75 75. Resan kan också avbokas i SJs resebutiker i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Hur kan man åka tåg mellan Malmö och Köpenhamn?
Från Malmö mot Danmark trafikerar Öresundståg som vanligt. I motsatt riktning åker man från Köpenhamn till Kastrup, där id-kontroller och tågbyte för vidare resa till Malmö sker.

Varför väljer SJ att inte köra trafik mellan Danmark och Sverige från den 4 januari?
I planeringen för att införa ID-kontroller i Köpenhamn för resa med SJs tåg till Sverige har vi i dagsläget inte förutsättningarna för att hinna genomföra ID-kontroller i enlighet med det nya lagkravet. Tiden på Hovedbanegården i Köpenhamn är allt för kort för att hinna genomföra dessa kontroller. SJ väljer därför initialt att inte trafikera sträckan till och från Danmark-Sverige från den 4 januari.

Kommer SJ att köra tåg mellan Danmark och Sverige längre fram?
Vi tittar nu på en lösning för att få igång trafiken, och som möjliggör ID-kontroller enligt det nya lagkravet. Det handlar om att skapa förutsättningar på Köpenhamns Hovedbanegård, så att ID-kontroller kan genomföras på ett bra sätt.

Hur påverkas SJs trafik till/från Norge?
I dagsläget påverkas inte SJs trafik över norska gränsen.


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.