Följ SJ

SJ tar tåget till Apple Watch

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2015 08:40 CEST

SJ är ett av de allra första företagen att lansera en svensk app i Apple Watch. I klockappen Min Resa får resenärerna anpassad information under resan om bland annat avgångsspår, sittplats och ankomsttid.

– SJs ambition är att ligga i framkant och använda nya tekniker och innovationer. Klockappen är en del i vår offensiva digitala satsning för att göra information om resan mer lättillgänglig och tydlig för kunderna, säger Claes Lindholtz, affärsutvecklingschef på SJ.

Digitala verktyg är en integrerad del av reseupplevelsen för SJs kunder. I mobilappen Min Resa kan resenären sedan tidigare enkelt boka, omboka och avboka resor, välja sittplats och få aktuell trafikinformation om en viss sträcka eller station. Det går också att efterregistrera resor och se aktuellt SJ Prio poängsaldo.

I den uppdaterade klockappen för Apple Watch får resenären aktuell information, anpassad efter resans olika delar. Exempelvis dyker uppgifter om aktuell avgångstid, eventuell spårändring, tid kvar till avresa och uppgifter om vagnsnummer och sittplats upp i klockan strax före avresan, medan uppgift om kvarvarande tid till slutdestinationen visas när resan påbörjats. Nytt är också att resenären får tågbiljetten i form av en QR-kod direkt i klockan.

– Vårt fokus är att ge resenären information när de är i störst behov av den. Med de nya funktionerna i klockappen tar vi tågresan närmare resenärerna i dubbel bemärkelse. Klockappen är vår mest personliga reseguide hittills och förhöjer reseupplevelsen, säger Claes Lindholtz.

SJ har tagit fram klockappen Min Resa i samarbete med Apple och apputvecklaren Bontouch.
– Framtiden handlar om att integrera digitala tjänster med omgivningen för att underlätta vardagen. SJs klockapp är ett utmärkt exempel på hur resenärerna får tillgång till rätt information i rätt ögonblick, säger Martin Forsling, VD hos Bontouch.

Nedladdning av SJs klockapp Min Resa görs i App Store. SJ har tidigare tagit fram och lanserat möjligheten för resenärerna att spara sina biljetter i Apples Passbook.

Film om SJs klockapp:
https://www.youtube.com/watch?v=J2lKX16WZTM


För ytterligare information och pressbilder:
SJs presstjänst: 010-751 51 84 och press@sj.se 

Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 450 avgångar, varav cirka 440 i egen regi och ytterligare cirka 1 030 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.